Uitbetaling na ontslag werknemer

Carolien1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling na ontslag werknemer

#1 , 22 okt 2018 21:59

Beste

Enkele weken geleden heb ik mijn ontslag gegeven en ben aan mijn opzegperiode van 6 weken bezig. Deze eindigt op 16november 2018. Voor deze datum ben ik met mijn werkgever overeengekomen dat ik mijn resterende verlofdagen nog mag opnemen waardoor mijn laatste werkdag dinsdag 30 oktober wordt. Nu krijg ik vandaag een mail van mijn werkgever dat hij mij de laatste weken vrijsteld van werkverplichtingen (free of working duties) en dit vanaf donderdag 25okt. Hij verwacht dan ook dat ik alle eigendommen van het bedrijf (inclusief mijn bedrijfswagen en werktelefoon) deze donderdag binnenbreng.

Kan ik dit voorstel weigeren? Ik verkies om mijn vakantiedagen op te nemen ipv te laten uitbetalen en heb ook nog geen alternatieven voor de wagen en telefoon gezien ik ervan uitging deze tot 16nov in mijn gebruik te hebben...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 22 okt 2018 22:11

Vrijstelling van prestaties mag je zeker weigeren, dit kan niet opgelegd worden aan de werknemer.

Maar je werkgever is ook niet verplicht van je toe te staan al je verlof op te nemen, hij kan perfect aanhalen dat je aanwezigheid op zijn minst gedurende een gedeelte van je opzeg nodig is om anderen in je job op te leiden, of gewoonweg omdat het hem niet uitkomt/te druk is.

In principe moet je er van uit gaan dat verlof aanvragen tijdens je opzeg op dezelfde manier moet gebeuren als anders, dus meestal in overleg met collega's/werkgever in functie van wat praktisch mogelijk is.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”