Onvolledige arbeidsovereenkomst

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Onvolledige arbeidsovereenkomst

#1 , 20 okt 2018 13:18

Beste,

Deze week heb ik een nieuw arbeidscontract van onbepaalde duur ondertekend.

Tot mijn grote verbazing werden alle (per e-mail) afgesproken extralegale voordelen niet vermeld. Ook was er geen addendum om deze op te lijsten. Het gaat om maaltijdcheques, nettovergoeding, 13e maand, deelname winstpremie (14e maand), hospitalisatie, groepsverzekering, ADV-vakantiedagen ter compensatie en ecocheques. De concrete inhoud van elk extralegaal voordeel werd wel (beknopt) vermeld in de e-mail van het bedrijf met het aanbod.

Toen ik hier naar vroeg, wist men mij enkel te zeggen dat dit gebruikelijk is en voor niemand in het bedrijf het contract werd gezet. Dit heb ik zelf echter nog nooit meegemaakt. Ik moet wel zeggen dat het een kleine vestiging is met zo'n 30 mensen in België. De moedermaatschappij is Nederlands.

Bovendien is het contract ook enkel getekend op de laatste pagina en werd het op geen enkele bladzijde geparafeerd. Bovendien stipuleert men in de voetnoten dat er "voor akkoord" moet geschreven worden en ook dat werd nagelaten.

Mijn vragen:
a) Heb ik voldoende houvast bij problemen dankzij de e-mails waarin verwezen wordt naar alle extralegale voordelen? Ik neem bovendien aan dat ik iets beter beschermd zal zijn bij eventuele discussies eens de eerste uitbetaling van loon een feit is (ervan uitgaande dat men zich aan de afgesproken extralegale voordelen houdt). Ik heb uiteraard wel weinig zin om te wachten tot eind december 2019 om te zien of ik die 13e maand en eventuele winstpremie krijg. Kunnen de extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, 13e maand etc. eenzijdig worden ingetrokken nu deze niet in het contract vermeld staan?
b) Is het contract rechtsgeldig in orde? Alle voorname bepalingen (jobtitel, startdatum, duur, partijen vh contract, brutoloon, werkuren, etc) staan namelijk op de eerste twee bladzijden, die een afzonderlijk blad vormen versus het tweede blad waarop uiteindelijk getekend werd.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2018 15:24

Nog iets anders: Mondeling werd mij tijdens de gesprekken toegelicht dat de werkweek 40u bedraagt. In het contract staat echter 38u/week. Bovendien krijg ik slechts 7 ADV-dagen ter compensatie. Zelf berekend op de wettelijke limiet van 38u zou ik in realiteit eerder 12 ADV-dagen moeten krijgen?

Mijn contract maakt geen melding van een PC. Hoe kom ik erachter tot welk paritair comité men behoort?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2018 15:24

Dit is rechts geldig, al de voordelen die in jullie cao staan daar heb je recht op en moet niet telkens herhaalt te worden in een arbeidsovereenkomst.
In Belgie is nog steeds een mondeling arbeidsovereenkomst geldig, of zelfs geen contract is er strikt nodig om van al deze voorwaarden recht te hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2018 15:25

Bedankt. Hoe kan ik de CAO achterhalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2018 15:26

Nog iets anders: Mondeling werd mij tijdens de gesprekken toegelicht dat de werkweek 40u bedraagt. In het contract staat echter 38u/week. Bovendien krijg ik slechts 7 ADV-dagen ter compensatie. Zelf berekend op de wettelijke limiet van 38u zou ik in realiteit eerder 12 ADV-dagen moeten krijgen?

Mijn contract maakt geen melding van een PC. Hoe kom ik erachter tot welk paritair comité men behoort?
Als je weet welke sector hun hoofd bezigheden zijn dan vind je dit zo op je computer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2018 15:27

Bedankt. Hoe kan ik de CAO achterhalen?
Die staan allemaal op internet eerst je PC weten en dan vind je van zeer vele jaren ver je cao
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2018 18:03

Ok, dan zal ik eerst de PC navragen. Met andere woorden kan men dan niet onder deze extralegale voorwaarden onderuit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2018 18:46

Ok, dan zal ik eerst de PC navragen. Met andere woorden kan men dan niet onder deze extralegale voorwaarden onderuit?
Ja als deze niet vermeld staan is er kans op discussie, want wettelijk moeten ze geen extra's geven als deze niet in de CAO vermeld zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”