Opname verlof tijdens werkloosheid

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Opname verlof tijdens werkloosheid

#1 , 02 okt 2018 13:05

Beste,

Begin dit jaar gaf ik mijn ontslag bij mijn vorige werkgever. Sindsdien ben ik nog steeds werkloos en officieel heb ik nog geen enkele dag wettelijk verlof opgenomen (24 dagen inclusief zaterdagen).

Daar ik momenteel zicht heb op werk en mijn controlekaart voor september moet doorsturen, vroeg ik me af wat ik het best doe met betrekking tot mijn verlof. Vanzelfsprekend zal ik meer "verdienen" als werknemer. Als ik verlof opneem bij mijn nieuwe werkgever zal dit onbetaald zijn daar dit reeds uitbetaald werd. Bovendien heb ik geen verlof nodig in de komende maanden.

Is het vervolgens niet beter dat ik mijn verlof grotendeels in september opneem (en geen uitkering krijg) zodat ik de komende maanden kan werken en voltijds betaald wordt? Als ik dit namelijk niet doe, neem ik aan dat ik verplicht zal worden om verlof op te nemen bij mijn nieuwe werkgever. Die zal daar uiteraard niet mee kunnen lachen gezien we reeds oktober zijn. En als ik het verlof niet zou opnemen, veronderstel ik dat ik een periode gratis zal werken voor mijn werkgever gezien ik anders dubbel betaald wordt? Of wordt dit achteraf verrekend door de RVA?

Samengevat: Wat zou er concreet gebeuren als ik in december nog al mijn - reeds uitbetaald - wettelijk verlof over heb en ondertussen werkzaam ben? Wat als ik geen verlof wil opnemen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2018 15:21

Als je werkt in December en je heeft geen verlof opgenomen is er niks aan de hand, ben je werkloos krijg je dan in december geen stempel geld voor deze verlof dagen, zeg niks als je denkt dat je zal werken, je heeft toch al genoeg dagen gehad me dunkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 02 okt 2018 17:33

Het is niet duidelijk uit uw vraag of uw vorig werk een bediendencontract was (waar u uw vakantiegeld uitbetaald krijgt bij uw ontslag/vertrek), of als arbeider (waar u uw vakantiegeld gekregen hebt in mei/juni van de Rijkskas voor jaarlijkse vakantie).

Als bediende moet u in principe uw dagen opnemen voor het einde van het jaar. Uw werkgever mag dit niet belemmeren, daar staan boetes op.
Als bediende is dit bij een nieuwe werkgever wel betaald op het ogenblik dat u uw vakantie opneemt, alleen zal dit wel gecorrigeerd worden volgend jaar in juni waar men dit van het loon gaat aftrekken (daar u dit geld reeds bij uw ontslag gekregen hebt). Dit noemt men de "vakantiegeld regularisatie".
Indien u als bediende die vakantiedagen vrijwillig niet opneemt, dan moet hij die wel uitbetalen bovenop het loon dat je die gewerkte dagen sowieso krijgt. Dit gebeurt dan in een vorm van premie, uit te betalen eind december. Dat geld kan u dan opzij houden voor volgend jaar juni, wanneer u bijna geen loon gaat trekken wegens de "regularisering" met je vakantiegeld dit jaar bij je vertrek reeds uitbetaald.

Als arbeider maakt het weinig uit, u hebt uw vakantiegeld ontvangen, dat kan (of mag) men u nooit afnemen, indien u dan geen vakantie opneemt bij uw nieuwe werkgever is er geen probleem u wordt gewoon betaald voor uw gewerkte uren.

Uw werkgever mag u in principe niet verbieden van uw vakantiedagen op te nemen (daar staan boetes op), maar indien u er geen probleem van maakt is dat voor hem ook geen probleem!
Best wel even duidelijk afspreken met uw nieuwe werkgever wanneer u er start, hij kan misschien wel vragen dat u een verklaring tekent dat u vrijwillig geen vakantie opneemt (wegens uw werkloosheidsperiode reeds voldoende vrije tijd gehad), op die manier is hij ingedekt dat u achteraf nooit kan gaan klagen dat hij u geen vakantie gegeven heeft!
Uiteraard wordt u wanneer u werkt wel gewoon betaald, iedereen is vrij van "workaholic" te zijn, het is enkel de werkgever die u niet mag verplichten van workaholic te zijn!

Reclame

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2018 23:34

Bedankt voor de reacties. Ik heb steeds bediendencontracten.

Mijn vakantiegeld werd dus bij mijn ontslag reeds uitbetaald. Ik zou dus nog een keer enkel vakantiegeld kunnen krijgen, maar dat zou sowieso in juni volgend jaar verrekend worden? Dan werk ik toch effectief voor niets als ik dit verlof pas in december bij mijn nieuwe werkgever opneem? En dan kan ik toch beter nu al aangeven dat ik mijn verlof tijdens mijn werkloosheidsperiode opneem gezien mijn "brutoloon" aanzienlijk lager is?

berenod
Berichten: 942

#5 , 03 okt 2018 06:05

Je bent niet verplicht je vakantie op te nemen wanneer je stempelt in september, stel, je hebt reeds lang een vakantie geboekt in december (ski vakantie), wat zou je dan moeten doen? Vakantie in september verplicht opnemen en je reis in december annuleren?

JE nieuwe werkgever is zelfs niet eens verplicht je onbetaald toegestane afwezigheid te geven om je reis toch te kunnen doen, dus die zou je dan kwijt zijn (met eventueel bijhorende kosten).

Enkel wanneer je in december nog vakantiedagen hebt, en je bent werkloos, moet je als werkloze die vakantiedagen opnemen.

Nu, rekenvoorbeelden:
Geen vakantie opgenomen als werkloze.

Situatie 1:

Je neemt gewoon bij je nieuwe werkgever 20 dagen vakantie voor het einde van het jaar. Je loon als bediende loopt gewoon door tijdens je vakantiedagen.

In juni (of mei) volgend jaar trek je dan (bijna) geen loon. Die maand zonder loon (terwijl je wel gewerkt hebt) is dan de regularisatie voor de dagen vakantie die je dit jaar opgenomen hebt en dubbel betaald geweest zijn, aangezien je loon doorliep én je voor die dagen reeds betaald geweest was bij het vertrek bij je vorige werkgever.


Situatie 2:
Je neemt dit jaar geen vakantie. Uiteraard loopt je loon gewoon door, maar samen met het loon van december moet dan ook een "premie" uitbetaald worden, een premie die gelijk is aan het loon van die 20 dagen dat je geen vakantie hebt genomen. Je trekt dus effectief een maand extra loon door geen vakantie op te nemen.

In juni (of mei) volgend jaar trek je evengoed geen loon, weerom diezelfde regularisatie. Voor het feit dat je géén vakantie hebt opgenomen dit jaar ben je reeds vergoed geweest in de vorm van die premie ter waarde van 20 dagen loon.

Dus, voor je werkgever blijft het in principe hetzelfde, wanneer je géén vakantie opneemt moet hij 20 dagen extra loon betalen (de premie), maar hij heeft er dan ook 20 dagen extra arbeid voor gekregen. Jij werkt 20 dagen extra (aangezien je evengoed 20 dagen kon thuisblijven met behoud van loon), maar je krijgt dan ook een premie ter waarde van 20 dagen loon.

Nu, wel enkele kanttekeningen:
- Overleg eerst met je werkgever, dat deze dit eerst met HR/sociaal secretariaat kan overleggen dat de volle 20 dagen niet opnemen geen probleem gaat zijn. Ik heb al enkele keren op die manier vakantie laten uitbetalen door dagen niet op te nemen, maar dit was telkens slechts enkele dagen die nog over schoten op het einde van het jaar, hoogste hoeveelheid dagen was 4 in mijn geval. Ik weet dus niet wat ze gaan denken van iemand die in een jaar helemaal géén vakantie opneemt!

- Je loon in juni volgend jaar gaat niet helemaal nul zijn, aangezien je dit jaar geen volledig jaar hebt gewerkt, heb je ook geen volledig "dubbel" vakantiegeld ontvangen, terwijl je volgend jaar wel volledig "dubbel" vakantiegeld gaat krijgen. Ook zal men voor de berekening zich dan op je nieuw loon bij je nieuwe werkgever baseren, indien dit hoger is dan het loon bij je oude werkgever zal het resultaat ook wat hoger liggen en zal je toch nog (een beetje) loon trekken.

- Sowieso, een bedrag ten waarde van één maand nettoloon had je moeten opzij zetten om de regularisatie die er juni volgend jaar aankomt op te vangen. Er zijn er veel die dat vergeten (of gewoon niet weten), en dan plots in juni in problemen komen omdat ze onverwacht bijna geen loon krijgen terwijl ze wel een volle maand gewerkt hebben!

-Je nieuwe werkgever is niet verplicht van je te laten werken, hij kan perfect eisen dat je dit jaar gewoon je vakantie opneemt!

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2018 14:47

Ok berenod, dat is duidelijk. Bedankt voor je uitvoerige antwoorden!

In sé komt het er dus op neer dat ik in december (ter illustratie) ofwel vakantie neem en netto uiteindelijk geen loon krijg (want verrekening in juni 2019 gezien reeds uitbetaald), ofwel werk en uiteraard wel een loon krijg. De premie bij deze tweede situatie wordt verrekend en is dus ook een nuloperatie. Klinkt logisch!

Dan begrijp ik alleen nog niet waarom iemand vrijwillig zou aanduiden vakantie op te nemen tijdens zijn werkloosheidsperiode MITS er een grote kans bestaat dat deze persoon voor het einde van het jaar werk vindt. Het vakantiegeld is immers reeds ontvangen én de uitkering wordt stopgezet bij opname van vakantie. Geen verlof opnemen en werken op het einde van het jaar is dus financieel gezien het interessants? Men kan namelijk de uitkeringen maximaliseren én door het vinden van werk niet verplicht worden het wettelijk verlof op te nemen? Het risico is uiteraard dat je nieuwe werkgever je verplicht vakantie op te nemen?

Nogmaals bedankt!

berenod
Berichten: 942

#7 , 03 okt 2018 16:12

Ok berenod, dat is duidelijk. Bedankt voor je uitvoerige antwoorden!

In sé komt het er dus op neer dat ik in december (ter illustratie) ofwel vakantie neem en netto uiteindelijk geen loon krijg (want verrekening in juni 2019 gezien reeds uitbetaald), ofwel werk en uiteraard wel een loon krijg. De premie bij deze tweede situatie wordt verrekend en is dus ook een nuloperatie. Klinkt logisch!

Dan begrijp ik alleen nog niet waarom iemand vrijwillig zou aanduiden vakantie op te nemen tijdens zijn werkloosheidsperiode MITS er een grote kans bestaat dat deze persoon voor het einde van het jaar werk vindt. Het vakantiegeld is immers reeds ontvangen én de uitkering wordt stopgezet bij opname van vakantie. Geen verlof opnemen en werken op het einde van het jaar is dus financieel gezien het interessants? Men kan namelijk de uitkeringen maximaliseren én door het vinden van werk niet verplicht worden het wettelijk verlof op te nemen? Het risico is uiteraard dat je nieuwe werkgever je verplicht vakantie op te nemen?

Nogmaals bedankt!
Ja en nee.

Vakantie wil eigenlijk zeggen dat je een periode 100% vrij bent, geen verplichtingen hebt.
Dus zonder zorgen naar het buitenland kunnen voor een paar weken bijvoorbeeld.
Dit geld ook voor werklozen. Tijdens je vakantie kan je niet naar sollicitaties gestuurd worden en dergelijk.

Zonder vakantie te nemen wanneer je werkloos bent mag je ook geen 3 weken naar het buitenland vertrekken en dus 3 weken niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dus wil je er eens tussenuit dan ben je wel degelijk verplicht van vakantie te nemen als werkloze, anders loop je het risico van een sanctie te krijgen.

Geen verlof nemen is uiteraard ALTIJD financieel het interessants hé, heeft helemaal niets te maken met al dan niet werkloos zijn!
Wanneer je geen verlof neemt dan werk je uiteindelijk 20 dagen meer in een jaar, is maar normaal dat dat financieel interessanter zou zijn.

En zoals gezegd, je werkgever is niet verplicht van je te laten werken, hij heeft alle recht van je te verplichten op het einde van het jaar je vakantie op te nemen!

MarkDam
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2018 20:33

Ok, duidelijk. Bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”