ontslagen tijdens ziekte - dagen voor werkloosheid

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

ontslagen tijdens ziekte - dagen voor werkloosheid

#1 , 02 apr 2008 17:08

ik ben vorig jaar ontslagen tijdens mijn ziekte, toen was ik een kleine 5 maanden in dienst. Na mijn ontslag ben ik nog een paar maanden ziek geweest. vooraleer ik weer kon gaan werken.
Volgens de bediende van ACV tellen die dagen na mijn ontslag niet mee als "gewerkte periode" omdat ze buiten een contract vielen.
Op de site van RVA staat "ziektedagen worden gelijkgesteld ( voor bv 12 maanden binnen periode van 18 maanden te hebben gewerkt)
" maar er staat niet bij of het dan gaat om de dagen die effectief binnen het contract vielen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 02 apr 2008 20:11

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#3 , 02 apr 2008 22:10

ik zat nog in de proefperiode, heb op een dag een aangetekend schrijven gehad met de melding "voldoet niet aan de vereisten tijdens proefperiode", dus geen dwingende redenen en van ziekte stond er ook niets bij vermeld.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 04 apr 2008 11:10

Ik ga ervan uit dat u met "gewerkte periode" de wachttijd bedoelt uit door art.30 Werkloosheidsbesluit 25 november 1991.

“Art.38.§ 1. Voor de toepassing van de artikelen 30 tot 36bis worden met arbeidsdagen gelijkgesteld :1° a) de dagen die aanleiding hebben gegeven tot betaling van een uitkering bij toepassing van de wetgeving op de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#5 , 04 apr 2008 12:21

dus tellen die dagen nu mee? want ben niet zo goed in het analyseren van wetteksten?
met gewerkte periode bedoel ik die 312 dagen op 18 maanden tijd!
maar wat bedoel je juist met "aanleiding hebben gegeven"
dat snap ik niet goed.
tellen de ziektedagen na een contract ( en dus zonder contract) nu mee? ja of neen?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#6 , 02 mei 2008 14:47

en zo ja, verschilt dat bij bv vast contract tov interim

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”