Niet eens met motivatie ontslag ?

Randy86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet eens met motivatie ontslag ?

#1 , 28 sep 2018 16:07

Beste forum leden.

Op 03/08 ben ik ontslagen als bediende. Ik mocht toen meteen terug naar huis vertrekken en omdat ik met mijn mond vol tanden stond is er toen niet veel gezegd geweest. Ik heb een ontslagvergoeding van 3 maanden gekregen.

Een paar dagen later heb ik een aangetekende brief verstuurd om de motivatie van mijn ontslag aan te vragen. De reactie hierop was "Om economische reden". Hun verhaal was dat ze mij dus niet meer konden betalen.

Om de situatie verder te schetsen: over het ontslag zelf ben ik niet ontevreden en ik heb ondertussen ook een andere job. Het bedrijf wist dat ik niet happy was en ik was zeer open in de communicatie met hen dat ik op zoek was naar iets anders; zij vertelde me dat ze dit begrepen en dat het geen probleem was. Mijn werk was steeds van kwaliteit en daar was niets op aan te merken. Ik maakte zelf geen beslissingen hals overkop omdat we net bezig waren met kinderen en een huis gingen kopen, dus de stabiliteit van mijn vast contract was zeer belangrijk voor me, dit wist het bedrijf. Daarom schrok ik ook enorm van mijn ontslag.

De reden dat ik het dan ook zo oneens ben met de motivatie is ten eerste omdat ik weet dat de reden was dat ik sowieso iets anders zocht. Maar 2, dat ik recent (minder dan 12maanden geleden) opslag had gekregen + ze momenteel opzoek zijn naar meerdere nieuwe werknemers + ik een reeks nieuwe tools en software tot beschikking had gekregen om mijn werk nog beter te kunnen doen.

Ik denk er dus aan om deze motivatie aan te vechten, maar weet niet goed of het kaf de koren waart is, ik voel me enorm benadeelt door hen (een huis kopen zit er momenteel niet in en ook die kinderen hebben we maar even op pauze gezet), maar ik heb geen zin/geld om enorm veel kosten te betalen aan een rechtzaak die ik waarschijnlijk niet eens kan winnen ? (+ zij hebben een redelijk goede advocaat gratis ter beschikking).

Dus jullie advies is me enorm veel waard, bedankt alvast !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2018 16:55

Je zou kennelijk onredelijk ontslag kunnen proberen inroepen (of dit al dan niet terecht is, daar spreek ik me niet over uit), maar ik vrees dat je dan wel voor even vertrokken bent. Doe dit enkel als je een advocaat van uw vakbond ter beschikking krijgt, zou ik zeggen... Kans op succes is sowieso koffiedik kijken, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Nick s.
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2018 18:45

Beste leden.

Op 17 april om 15u om precies te zijn laat ik mijn wergever schriftelijke weten dat ik zorgverlof met medische bijstand wens aan te vragen. Op 19 april om 9u word ik bij de directie geroepen. Ze vertelde mij dat er 2 aangetekende brieven onderweg waren, 1ste brief met de goedkeuring van het zorgverlof met de wettelijke 7 dagen uitstel. 2de brief stopzetting arbeidsovereenkomst met opzeg van 6 maanden. Dit na 12 jaar dienst en nooit klachten gehad. De 2 aangetekende brieven waren al gedateerd op 18 april 1 dag na mij schriftelijke aanvraag, in werkuren is mijn ontslag dus beslist is enkele uren na mijn aanvraag zorgverlof. Ondanks ik op dat moment een beschermde werknemer was ontslaan ze mij toch. Dit ruikt naar ontslag wegens aanvraag zorgverlof. Niets is minder waar volgens mijn werkgever. Als ik mijn ontslag motivering aanvraag om de reden van mijn ontslag te weten sta ik aan de grond genageld. Zei geven de volgende reden nick voldoet niet meer aan de kernwaarden van het bedrijf.als dat nog niet erg genoeg is zetten ze er nog een hele hoop onwaarheden bij die totaal niet waar zijn, sterker nog op 27 april belt mijn werkgever naar de Rva om mijn aanvraag te willen onderzoeken. volgens mijn werkgever zou ik het zorgverlof gebruiken voor mijn bijberoep. Uiteraard heeft de Rva dat niet gedaan want daar was geen reden voor. Volgens mijn werkgever ben niet meer betrouwbaar, gebrek aan inzet en samenwerking niet meer mogelijk is. Ondanks deze toch zeer zware feiten moet ik toch een opzeg doen van 6 maanden. Na al deze beschuldigingen zie ik dat totaal niet zitten om nog maar 1 dag voor mijn baas te werken. Wat zou ik kunnen ondernemen?? Momenteel ben ik in zorgverlof en ben dus nog niet begonnen aan mijn opzeg. Alvaast bedankt voor de reacties.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2018 21:40

Dringend ander werk zoeken anders word dit een spel van zeer veel jaren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2018 11:11

Draadje kapen van een andere poster is niet netjes. Je kon beter uw eigen topic beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”