Slechte referentie ex-werkgever

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Slechte referentie ex-werkgever

#1 , 26 sep 2018 13:17

Binnenkort eindigt een arbeidscontract van bepaalde duur. Er is een verzuurde relatie tussen werknemer en werkgever. De werkgever is een onmogelijke persoon die de macht als werkgever misbruikt en fysiek en verbaal agressief is. Veel nieuwe werknemers blijven daar niet lang.
De werkgever staat bekend om het leven van de ex-werknemers zuur te maken via slechte referentie's (is gekend en gevreesd in de streek onder zelfstandigen) en heeft zo al heel wat kansen ontnomen van desbetreffende personen op de arbeidsmarkt.
Nu is het zo dat mijn partner momenteel een werknemer is van deze persoon. Wij vrezen ook voor slechte referentie's aangezien het contract weldra verloopt en dat mijn partner nog moeilijk aan een job gaat geraken. Dit zou erge financiële gevolgen kunnen hebben.

Wat zegt de wet over referentie's?
Kan het zomaar dat een ex-werkgever de kansen op de arbeidsmarkt van de ex-werknemer ontneemt en boycot? Is dit geen laster en eerroof?
Hoe kunnen wij ons wapenen tegen dergelijke feiten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 26 sep 2018 16:44

Maar een referentie is iets wat je vraagt of niet vraagt. Als je bij een werkgever vertrekt hoef je geen referentie te vragen voor je volgende werkgever. Volgende werkgevers nemen niet vaak op eigen initiatief contact op met de vorige werkgever. en telefonisch geven HR-afdelingen normaal gezien geen info over vroegere werknemers. Het gaat hier ook om een contract voor bepaalde duur. Dus moet er ook geen reden gegeven worden voor de stopzetting van het contract. Het was contractueel eëindigd.

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2018 08:47

Ik doelde dan ook op het feit dat sommige werkgevers ex-werkgevers opbellen om te vragen hoe de werknemer bij hun presteerde. Dit gebeurt regelmatig en zeker binnen dezelfde sector. Op een Curriculum Vitae is het ook niet ongebruikelijk om de naam van het bedrijf waarvoor je gewerkt hebt te vernoemen.
En wat als dit alsnog gevraagd wordt? Begin maar eens uit te leggen..
Mijn vraag is dus indien dit gebeurt, kan en mag dit ongegrond? Wat kan men daartegen beginnen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2018 09:57

Iedereen mag een mening van een andere vragen, daar is toch niks mis mee.

Men plaatst toch ook op internet dat een bepaald restaurant minder goed is, daar kan men ook niks aan doen, vrijheid van communiceren met elkaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2018 11:02

Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen vrijheid van meningsuiting en het opzettelijk saboteren van een verdere carrière in dezelfde sector..

De vergelijking met een review van een restaurant klopt niet echt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2018 11:10


De vergelijking met een review van een restaurant klopt niet echt

.
Zelfs veel erger die je boor je de grond in, velen hebben er door reeds moeten sluiten !

Ik heb in het verleden ook telefoons gehad van werkgevers die vroegen of ex werknemers in orde waren, dan ben je eerlijk en je zegt wat je moet zeggen, en men heeft de vrijheid van meningsuiting.

Hoe ga je bewijzen wat er tussen twee mensen werkelijk gezegd is ??????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 27 sep 2018 11:48

Precies zoals lowie aangeeft: je kan onmogelijk bewijzen wat er tussen 2 personen telefonisch gezegd is geweest. En het is niet strafbaar te roddelen (want dat is een negatief gesprek tussen 2 of meer personen over een 3e persoon uiteindelijk)

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2018 13:36


Ik heb in het verleden ook telefoons gehad van werkgevers die vroegen of ex werknemers in orde waren, dan ben je eerlijk en je zegt wat je moet zeggen, en men heeft de vrijheid van meningsuiting.

Hoe ga je bewijzen wat er tussen twee mensen werkelijk gezegd is ??????
Zoals u zegt, dan ben je eerlijk. Dat is net wat hier niet gebeurt. De werkgever zal niet eerlijk zijn. U zal begrijpen dat wij leugens niet als normaal moeten nemen. Eerlijkheid is iets anders.
Als een werknemer echt niet goed functioneert dan is het inderdaad normaal dat er een slechte referentie komt. Waar het hier om gaat is dat er ongegrond een slechte referentie komt en dit de toekomst in de desbetreffende sector ondermijnt.

Hoe we dit kunnen bewijzen? Dat kunnen we inderdaad niet tenzij iemand dit expliciet verklaart. Daar heb ik zelf mijn twijfels over of dat überhaupt lukt.

Is het mogelijk om mezelf als toekomstige werkgever voor te doen en het telefoongesprek op te nemen? Ik dacht dat een telefoongesprek zonder medeweten opnemen verboden is?

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 27 sep 2018 13:50

Wat wil je daarmee bereiken?

Stel: de ex-werkgever zegt dat hij niet tevreden is van u en dat u niet hard genoeg werkt. Dat is een mening waar je niets tegenin kan brengen. Om het laster en eerroof te maken, moet hij al iets zeggen dat u geld uit de kassa hebt gestolen of iets in die aard.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 sep 2018 14:52

En dan nog dit telefoon gesprek, zelfs niks zegt dat een rechter dit gaat aanvaarden.

Als je daar zo over inzit, begin ik erg mijn twijfels te krijgen, want in hoeveel % telefoneert een werkgever een ex werkgever, ik ken daar geen cijfers van maar dit gebeurt zeker niet zo veel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2018 08:37

De reden waarom ik hierover inzit is vanwege ex-collega's van mijn partner die het zelf hebben meegemaakt alsook de vakbond die ons dit wist te vertellen over deze werkgever. Het is net dat er zo weinig bewijs tegen kan geleverd worden dat de zaak zo moeilijk maakt.

Nu, wij hebben het als volgt opgelost:

Op het CV waarmee mijn partner zal solliciteren bij de toekomstige werkgever hebben we bewust de naam van het bedrijf niet geplaatst maar gewoon plaats van tewerkstelling (stad), beroep en functie-omschrijving. Indien de toekomstige werkgever de graag de naam van het bedrijf weet dan zal het verhaal persoonlijk toegelicht worden.

En voor de rest is het zoals jullie zeggen.. Indien het toch gebeurt dat twee werkgevers elkaar opbellen, valt er helaas weinig aan te doen i.v.m. wat er gezegd wordt.
ik ken daar geen cijfers van maar dit gebeurt zeker niet zo veel.
Laten we hopen dat u gelijk hebt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 sep 2018 14:02

valt er helaas weinig aan te doen
vraag een getuigeschrift en verwijs naar artikel 21

wet 3/7/1978 Art. 21. Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer (...) (alle sociale bescheiden en) een getuigschrift te overhandigen (, hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm,) waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld.
Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”