Arbeid zonder contract + herlokalisering

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Arbeid zonder contract + herlokalisering

#1 , 23 sep 2018 12:53

Ik begon deze maand met werken voor een zogenaamd consultingbureau in Bulgarije. De zaakvoerder is een Belg, maar het bedrijf is volledig geregistreerd in Bulgarije. Als herlokalisering werd het vliegtuigticket betaald en kon ik 2 à 3 weken intrekken in het appartement van een collega.

Nu: de job kwam in de verste verte overeen met de vacature en dat in combinatie met de overdaad aan leugens die ik hoorde besloot ik om te vertrekken uit het bedrijf nog voor ik mijn contract getekend had. Ik heb er 3 dagen gewerkt. Ze wouden op de derde dag mijn contract tekenen, maar ik heb dat kunnen uitstellen. Als ik het contract had getekend, zou ik een maand loon moeten betalen als ik mijn ontslag gaf.

Toen ik op het kantoor kwam om de sleutels van het appartement aan mijn collega te geven, zei de zaakvoerder dat ik 200 euro moest betalen voor het vliegticket (50 euro) en de vier nachten dat ik in het appartement verbleef (150 euro). Weet dat deze laatste overdreven hoog is aangezien dit overeenkomt met 1125 euro per maand. Een dergelijk gemeubileerd appartement kost hier 300 euro per maand, kosten inbegrepen en niet gedeeld met iemand anders. Hier is echter geen bewijs of schriftelijke overeenstemming van gemaakt.

Wat zou ik graag willen: mijn loon voor de 3 dagen dat ik er werkte, 225 euro netto is dat en aangezien zij amper kosten hadden aan mijn verblijf (het appartement van mijn collega wordt verhuurd door de zaakvoerder) een serieuze vermindering van die 150 euro. Dat ik vliegticket terugbetaal vind ik ergens nog wel redelijk.

Weten jullie welke stappen ik kan ondernemen? En als zij mijn loon niet willen uitbetalen, kan ik dan een factuur opstellen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2018 17:14

Dit zal onder de Bulgaarse wet vallen, je kan altijd in Bulgarije deze firma dagvaarden.
In Belgie zijn ze daar niet voor bevoegd.
1/ Bulgaarse firma.
2/ op Bulgaars grond gebied !

Vergeet dit avontuur !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2018 19:26

@denlowie

Ik weet dat het volledig Bulgaars is. Een advocaat hier kost al gauw 500 euro en als je een zaak wint, krijg je de advocaatkosten niet terug (weet niet of dat in België wel zo is).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2018 19:54

maar voor 500€ ga je hier geen advocaat hebben hoor !

Als dit een zaak is onder Bulgaarse wetgeving dan kan in Belgie daar niks aan doen, dit is het probleem je zal het daar moeten afhandelen.

Ik vrees dat je nooit centen gaat zien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”