Gevolg van medisch onderzoek bij aanwerving

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Gevolg van medisch onderzoek bij aanwerving

#1 , 21 sep 2018 14:24

Mijn situatie is de volgende: ik heb enkele maanden thuis gezeten als gevolg van een burn-out in combinatie met lichamelijke klachten en start binnenkort bij een nieuwe werkgever. Hierbij werd een afspraak vastgelegd voor een 'medisch aanwervingsonderzoek' (verplicht). Wat moet ik hieronder verstaan? Kan een dergelijk onderzoek als gevolg hebben dat een nieuwe werknemer niet mag starten, bv. omdat er lichamelijke klachten zijn of er sprake was van een burn-out? Is het interessant om alles te vertellen of net niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2018 16:08

Je zegt dat je binnenkort start bij een nieuwe werkgever (daaruit maak ik op dat je een ondertekend arbeidscontract hebt), maar het medisch aanwervingsonderzoek moet wel nog gebeuren (daaruit zou ik moeten opmaken dat dit medisch onderzoek een voorwaarde is om een contract aangeboden te krijgen)?

Dus belangrijk om op uw vraag te kunnen antwoorden: heb je reeds een contract getekend of neit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#3 , 21 sep 2018 16:57

Zo'n aanwervingsonderzoek is standaard bij grote bedrijven. Dan heb je je contract al getekend. Alles wat je vertelt aan de bedrijfsdokter blijft ook gedekt door het medisch geheim en mag niet doorgecommuniceerd worden naar HR of personeelsdienst. Deze dossiers blijven gescheiden. Als je meldt aan de bedrijfsarts dat je hersteld bent van een burn-out zal de werkgever dat niet te weten krijgen. Het is eerder een voordeel dat je het vertelt dan een nadeel. Want als je zou merken dat het niet gaat, zal een bedrijfsdokter aan je welzijn denken en je leidinggevende adviseren zonder te vertellen wat je aandoening precies is.

Reclame

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2018 01:22

Ik heb nog geen arbeidscontract ondertekend, wel heb ik een brief ontvangen waarin staat dat ik aangesteld ben in de functie. Het contract zou volgens de personeelsdienst (stadsdienst) standaard de 1e werkdag ondertekend worden. Maar als ik het goed begrijp, zou het delen van medische info met de arts geen gevolg mogen hebben op de voorziene start van mijn tewerkstelling?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 sep 2018 09:10

Ik heb dat toch zo begrepen in de bedrijven waar ik het meemaakte. De dossiers blijven strikt gescheiden. Bedrijfsarts heeft medisch geheim. Hij mag enkel adviseren in een arbeidsbeschermende positie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 sep 2018 11:02

Maar als ik het goed begrijp, zou het delen van medische info met de arts geen gevolg mogen hebben op de voorziene start van mijn tewerkstelling?
Tenzij uw eigen gezondheid in het gedrang komt, moest je die job uitoefenen. Stel dat je gesolliciteerd hebt voor een job waarbij je veel moet heffen, maar je bent geopereerd aan uw rug, waardoer je eigenlijk geen lasten meer mag heffen, dan zal de arbeidsgeneesheer de werkgever wel meedelen dat u fysiek niet geschikt bent voor de job waar je voor solliciteerde. Maar meer dan dat mag hij in principe ook niet zeggen wegens medisch beroepsgeheim. Dus als die burnout uw functie niet in de weg staat, zal dit verder geen invloed hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 sep 2018 20:49

Ok, hartelijk dank voor alle reacties!!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”