Uitkering na zelf ontslag nemen

tvanrompaey
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Uitkering na zelf ontslag nemen

#1 , 15 sep 2018 09:28

Hallo,

Ik heb zelf ontslag genomen om terug naar mijn vorige werkgever te gaan, deze had mij per email bevestigd dat het 100% zeker was dat ik terug kon komen. Nu dat mijn opzegtermijn van 1 week afgelopen is krijg ik te horen dat ik toch niet terug kan, toch niet onmiddelijk, met als gevolg dat ik nu werkloos ben.

Mijn vraag is of ik nu mijn recht op uitkering kwijt ben door zelf ontslag te nemen, of was het een geldige reden omdat mij beloofd werd dat ik terug kon gaan naar mijn vorige werkgever en ben ik toch onvrijwillig werkloos?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 15 sep 2018 09:29

indien u zelf uw ontslag hebt ingediend verliest u uw recht op werkloosheidsvergoeding.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2018 10:34

Werd die belofte van terug te mogen beginnen bij uw vorige werkgever gedaan op papier en of schrift. Of enkel maar mondeling?

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 15 sep 2018 10:44

Ik dacht 6 weken uitsluiting als je vrijwillig werkloos bent.

tvanrompaey
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 sep 2018 11:18

Werd die belofte van terug te mogen beginnen bij uw vorige werkgever gedaan op papier en of schrift. Of enkel maar mondeling?
Ik heb het op mail staan.

tvanrompaey
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2018 11:19

Ik dacht 6 weken uitsluiting als je vrijwillig werkloos bent.
Ja maar ben ik niet technisch gezien onvrijwillig werkloos? Aangezien ik enkel ontslag nam om op belofte van oude werkgever terug te mogen gaan. Dat is eigenlijk mijn vraag

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 sep 2018 12:31

Heb je een nieuwe arbeidscontract getekend bij deze werknemer ?

Neen dus enkel dat hij je gemaild heeft dat je mocht terug komen maar er zal wel niks vermeld staan wanneer, altijd gevaarlijk je werk op te zeggen als je niks anders in handen heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanneds
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 okt 2018 13:00

Dag tvanrompaey,

Wettelijk gezien is zelfs een mondelinge overeenkomst van contract een geldige overeenkomst! Het is gewoon praktisch moeilijker te bewijzen :)
Maar als het op mail staat is het zeker rechtsgeldig, zelfs als er (nog) geen contract getekend werd.
Ik zou met die mail en je C4 dus zeker naar de Hulpkas (of vakbond) gaan en een uitkering aanvragen. In het slechtste geval krijg je een uitsluiting van 13 weken en volgt daarna de uitkering; in het gemiddelde geval een uitsluiting van 8 weken.
Wil je meer gevolg geven aan je oude werkgever en het feit dat hij loze beloftes doet, zou ik eerder naar de vakbond gaan omdat de hulpkas bij zo'n dingen -voor zover ik weet - niet helpt.

Succes ermee!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”