Terug bediende worden

Jonas8
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Terug bediende worden

#1 , 11 sep 2018 17:57

Beste,

Ik ben sinds begin januari 2018 zelfstandige (enige zaakvoerder van bvba), en heb op 31 januari 2018 mijn ontslag als bediende gegeven.

Ik wil nu toch liever weer bediende worden en in tussentijd tot een nieuwe job gebruik maken van een uitkering (RVA).

Ik ben echter de enige zaakvoerder en wil mijn vennootschapk (nog) niet liquideren.
Ik kan mijn vrouw zaakvoerder maken (zij is voltijds als bediende aan het werk) en mezelf schrappen als zaakvoerder en bij het sociale verzekeringsfonds(xerius) waar ik bij ben.

Hierna heb ik rechts op een werkloosheidsuitkering aangezien ik van 2011 tot januari 2018 'voldoende' heb gewerkt als werknemer. Aangezien ik zelf ontslag nam dient mij ex werkgever wel nog een attest/ verklaring te geven dat hij mij niet weer in dienst wil nemen indien ik gebruik wil maken van werkloosheidsuitkering.

Nu mijn vraag;
Heeft dit gevolgen voor mijn vrouw indien zij dan (enige) zaakvoerder van de bvba wordt/is? Zij is nog niet zelfstandige geweest en kan dus een vrijstelling krijgen voor de sociale bijdragen als zij geen loon uit de bvba haalt. Of zijn er nog andere negatieve aspecten(kosten) voor mijn vrouw? Misschien dat ik over een jaar ofzo de bvba weer wil gebruiken maar op deze moment bediende wil worden.

Buiten de btw aangifte en - listing, jaarrekening etc zijn geen kosten verbonden als de bvba niet actief is voor x aantal maanden /jaren.
Voor de sociale bijdragen voor vennootschappen is er een vrijstellingen. Of zie ik nog andere kosten over het hoofd?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927