Zwangerschap

Mevrouw
Topic Starter
Berichten: 1

Zwangerschap

#1 , 31 mar 2008 12:38

Op 1 oktober begon ik te werken in een hotel als bediende. Ik kreeg een contract van zes maanden waarvan de eerste drie maanden proef. Het zou dus aflopen op 31 maart (vandaag).

Ondertussen werd ik sneller dan voorzien zwanger. Onmiddellijk heb ik dit officieel aan mijn werkgever laten weten. Tot zover was er geen enkel probleem.

Vandaag (ik ben inmiddels drie maanden zwanger) ben ik gaan werken (ik had de vroege shift). Sinds eergisteren had ik mijn uurrooster voor de maand april ontvangen. Vanmiddag echter roept de manager me bij zich. Mijn contract wordt niet verlengd, officieel om de reden 'dat ze voelen dat ze niks extra's uit me kunnen halen ter versterking van het team'.

Ik mocht onmiddellijk beschikken na een ietwat schijnheilige handdruk.

Ik viel totaal uit de lucht. Misschien was het naïef van mij kant maar ik dacht dat ik als zwangere vrouw beschermd was, ook met een tijdelijk contract. Ook dacht ik dat het eerder moest aangegeven worden als een contract niet verlengd werd en niet op de dag zelf, in plaats van eerst nog wat valse uurroosters op te stellen.

Of was ik fout?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 31 mar 2008 13:36

Bescherming tegen ontslag tijdens de zwangerschap is enkel van toepassing als je werkt in de privé-sector of als contractuele of tijdelijke in de openbare sector (niet als vastbenoemd ambtenaar).
Je werkgever mag je niet ontslaan vanaf het tijdstip dat hij of zij op de hoogte is van je zwangerschap tot 1 maand na het einde van de bevallingsrust, tenzij om redenen die niets te maken hebben met de zwangerschap zelf (ernstige fouten van jezelf, economische redenen, reorganisatie van het bedrijf, enz.).
Indien je toch wordt ontslagen, kan je vragen dat je werkgever je schriftelijk de redenen van ontslag meedeelt. Het is dus belangrijk dat je werkgever met het medisch attest op de hoogte gebracht werd van je zwangerschap.
Word je tijdens deze periode toch ontslagen zonder enig motief of om redenen van zwangerschap, dan moet je werkgever je de normale opzeggingsvergoeding betalen plus 6 maanden brutoloon extra.

bron & meer informatie op www.vrouwenloonwijzer.be/exdoc/arbzwanger2006def.pdf

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 apr 2008 10:55

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :1° door afloop van de termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik kreeg een contract van zes maanden...Het zou dus aflopen op 31 maart (vandaag)’ houdt in dat het vandaag afgelopen is,enkel ’door afloop van de termijn‘.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”