Schorsing door opname gesprek

Rondpunt
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schorsing door opname gesprek

#1 , 08 sep 2018 23:43

Hallo,

Ik heb meerdere gesprekken opgenomen met een eigen dictafoon zonder medeweten van mijn collega in eigen bureau waar zowel ik als hem op te horen zijn. Soms ben ik even weg en is hij alleen, soms niet. Een 3 tal bestanden van een half h. Deze dictafoon lag in mijn ladeblok onder mijn bureau. Mijn collega heeft deze gevonden en beluisterd wanneer ik in verlof was. Hij heeft deze vervolgens overgedragen aan de politie en klacht ingediend wegens schending privacy.

Vervolgens werd het werk verwittigd. Ik kreeg direct een schorsing. Ik moet het binnenkort uitleggen voor de directieraad. Mogelijks ontslag of zware tuchtsanctie denk ik zoals verplaatsen naar andere provincie waardoor ik dit werk niet meer zal kunnen doen (kinderen afhalen school Ed..).

Ik wist niet dat dit allemaal kon en zo erg was. Weet iemand raad. Wat zeg ik het best? De opnames bleven voor mezelf. Nooit gedeeld. Hij heeft deze recorder zonder medeweten uit persoonlijk ladeblok gehaald en doorzocht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 sep 2018 23:46

Een gesprek mag je opnemen als je er zelf aan deelneemt. Je bent dus in de fout gegaan op de ogenblikken dat je de ruimte verliet en de dictafoon opnames hebt laten maken zonder dat je deelnam aan het gesprek. Waarom deed je die opnames?

Rondpunt
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2018 00:51

Een gesprek mag je opnemen als je er zelf aan deelneemt. Je bent dus in de fout gegaan op de ogenblikken dat je de ruimte verliet en de dictafoon opnames hebt laten maken zonder dat je deelnam aan het gesprek. Waarom deed je die opnames?
Hallo,

Wegens concentratieproblemen wil ik bepaalde zaken (info) kunnen herbeluisteren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2018 08:53

Ik geloof mijn ogen niet dat dit gebeurt onder werknemers, bij mij was dit een C4
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 sep 2018 09:52

Een gesprek mag je opnemen als je er zelf aan deelneemt. Je bent dus in de fout gegaan op de ogenblikken dat je de ruimte verliet en de dictafoon opnames hebt laten maken zonder dat je deelnam aan het gesprek. Waarom deed je die opnames?
Hallo,

Wegens concentratieproblemen wil ik bepaalde zaken (info) kunnen herbeluisteren.
Waarom moet je bepaalde zaken kunnen herbeluisteren, waar je zelf niet bij aanwezig was. Met of zondert concentratie probleem ha je ze anders ook niet geweten (zonder opnameapparatuur)

Rondpunt
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 sep 2018 10:23

Ja. Dat doet er nu weinig toe. Via pm wil ik eventueel meer info geven. Het feit is dat ik zaken opnam. Waren oa samenvattingen van vergaderingen waar ik niet bij was maar diende te weten wat verteld werd. Collega gaf me dit dan door dag erna.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 sep 2018 10:57

Collega gaf me dit dan door dag erna.
Daarvoor hoefde je dit niet op te nemen .

En als je er niet aanwezig was dan zei je collega wat er op de vergadering verteld werd tegen je opname recorder ?
En je zei dat hij van niks wist van de opnamen ?

Ik vind dit een veel erger vergrijp dan wanneer een werknemer zijn personeel zou afluisteren dit doe je toch niet met collega's
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#8 , 09 sep 2018 11:07

Goh, vergrijp of niet lijkt mij van de omstandigheden af te hangen.
Bij ons op het werk worden alle gesprekken als professioneel beschouwd, en krijgt iedereen die ermee te maken heeft (ook wanneer afwezig) achteraf sowieso een verslag daarvan. Onze secretaresse die die verslagen typt maakt daar effectief ook een audio opname van, zij heeft ook niet de geheugencapaciteit van een uur durende vergadering verbatim te onthouden.

Ik zou daar enkel problemen bij zien wanneer er zaken gaan tussen afdelingen terechtkomen die er geen zaken mee hebben.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over personeelsbeoordelingen, dat zijn echt privé zaken die binnen HR, het betrokken personeelslid en zijn onmiddellijke oversten moet blijven.

Waar er wel zwaar in de fout gegaan is, is van dit onderhands te doen. Indien u concentratie stoornissen hebt en u wenst vergaderingen op te nemen, dan zegt u dit voor de vergadering en doet dit enkel wanneer de rest akkoord is. Onafgezien van het feit dat u wel degelijk recht hebt van die opname te maken indien uzelf ook aanwezig bent.

Daar komt dan nog bij dat u ook verantwoordelijk bent voor het veilig bewaren van die opnames zodanig dat zij beschermd zijn tegen toegang aan personen die niet op die vergadering aanwezig waren. De opnames ergens leggen waar iemand "wordt verondersteld niet aan te komen" is duidelijk niet voldoende!

Trouwens, een "persoonlijk" ladeblok bestaat niet op het werk hé, dat ladeblok hoort toe aan uw werknemer en dient om werkgerelateerde zaken in op te bergen.
Persoonlijk is een bijvoorbeeld een kleedkastje in de kleedkamer, waar u persoonlijke dingen kan in opbergen. Daar wordt dan ook een slot op voorzien waar enkel u de sleutel van hebt.
Dit mag zelfs je werkgever nooit openmaken, tenzij bij verdenking van vergrijpen (diefstal bijvoorbeeld) en dat moet dan nog volgens specifieke procedures verlopen.

Rondpunt
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 sep 2018 14:58

Mja. Had dit nooit mogen doen. Feit is dat er zowel vergaderverslagen als chit chat en roddeling op staat beetje wat collega's zeggen wanneer ze samen werken. Ik ben eens een kwartier weg tijdens opname dan weer niet. Had er weinig aandacht aan besteed. 2/3 opnames zijn ook half j oud. Nuja. Ik ben de dupe. Had ook geen misbruik gemaakt hiervan. Niemand wist er van.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 sep 2018 17:31

chit chat en roddeling op staat beetje wat collega's zeggen wanneer ze samen werken.
?????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rondpunt
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 sep 2018 18:37

chit chat en roddeling op staat beetje wat collega's zeggen wanneer ze samen werken.
?????
Ja. In mijn bureau werd constant geroddeld. Zaken verteld over andere collega's. Positief en negatief. Niet overal is de sfeer op en top.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”