Weekcontract niet getekend

Pr0ris
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Weekcontract niet getekend

#1 , 04 sep 2018 13:51

Door omstandigheden kon ik deze week niet gaan werken.
Heb dat gisteren en vandaag laten weten aan het bedrijf en interim.
Aangezien ik elektronisch mijn contracten ontvang heb ik voor deze week geen arbeidsovereenkomst ondertekend.
Interim zegt nu dat ik heel de week ongewettigd afwezig ben en dat ze dit niet kunnen veranderen.
Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2018 14:56

Hoe kan je nu "ongewettigd afwezig" zijn op dagen waarvoor er geen getekend arbeidscontract is? Het is het één of het andere. Ofwel is er voor deze week geen contract, en ben je gewoon een week werkloos. Ofwel is er wel een contract, maar ben je niet komen opdagen zonder geldige reden (= zonder een attest binnen te leveren die uw afwezigheid rechtvaardigd). In dat geval ben je ongewettigd afwezig.

Het is dus één van beiden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2018 16:03

Als er geen weekcontract getekend is ben je dus deze week niet in dienst, zo simpel is dit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Pr0ris
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2018 19:18

Hoe kan je nu "ongewettigd afwezig" zijn op dagen waarvoor er geen getekend arbeidscontract is? Het is het één of het andere. Ofwel is er voor deze week geen contract, en ben je gewoon een week werkloos. Ofwel is er wel een contract, maar ben je niet komen opdagen zonder geldige reden (= zonder een attest binnen te leveren die uw afwezigheid rechtvaardigd). In dat geval ben je ongewettigd afwezig.

Het is dus één van beiden...
De planning word opgemaakt door het bedrijf op donderdag en doorgegeven aan de interim.
Zondagavond om 22u kreeg ik een sms met de vraag voor het weekcontract elektronisch te ondertekenen.
Maandag moest ik zogezegd dan om 6u beginnen.
Wat kan ik concreet doen?

Pr0ris
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2018 19:20

Als er geen weekcontract getekend is ben je dus deze week niet in dienst, zo simpel is dit.
Dit is ook mijn logica, maar blijkbaar denken zij daar anders over want zelfs na verschillende mails blijven ze aanhouden dat ik de hele week onwettig afwezig ben en kan ik dus niet stempelen of naar de mutualiteit gaan.
Wat kan ik concreet doen?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 04 sep 2018 21:34

Een andere job zoeken via een andere interim.
Ook al klopt het geen kanten wat zij beweren, de kans acht ik klein dat ze je voor volgende week wel een contract gaan geven.

Voor de voorbije 2 dagen: gaan stempelen.

Pr0ris
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2018 00:32

Een andere job zoeken via een andere interim.
Ook al klopt het geen kanten wat zij beweren, de kans acht ik klein dat ze je voor volgende week wel een contract gaan geven.

Voor de voorbije 2 dagen: gaan stempelen.
Ik kan toch niet gaan stempelen als ze mij heel de week onwettig afwezig zetten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2018 07:54


Ik kan toch niet gaan stempelen als ze mij heel de week onwettig afwezig zetten?
Als je geen contract heeft of geen mondelinge overeenkomst dat je dag X gaat werken ben je niet in dienst.

Voor contracten van BEPAALDE duur dus hier weekcontracten is een getekend contract toch een minimale vereiste.

Geen getekend contract is geen werk, geen werk dan ben je nooit afwezig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 sep 2018 09:11

Geen getekend contract is geen werk, geen werk dan ben je nooit afwezig.
Voila... Aangezien je geen getekend contract hebt die dagen, ben je dus werklaas die dagen. Niet ongewettigd afwezig...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 sep 2018 14:08

Echter zou ik er niet veel moeite voor doen. De kans is groot als je het interimkantoor dwingt de fout recht te zetten dat zij doorgeven aan de RVA dat je vrijwillig werkloos bent. Dit houdt in dat je ook niet stempelgerechtigd bent.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 sep 2018 14:55

You have a point there...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 sep 2018 20:10


Wat kan ik doen?
als je nog verlof hebt staan een week verlof invullen, dit om problemen met de rva te vermijden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Pr0ris
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 sep 2018 20:10

Ik heb naar het hoofdkantoor van de interim gebeld en de situatie uitgelegd.
Vakbond is er ook mee bezig ondertussen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”