Discussie aanvang opzegperiode

FoB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Discussie aanvang opzegperiode

#1 , 02 sep 2018 13:11

Beste,

Op woensdag 22 augustus verstuurde ik een aangetekende brief naar mijn werkgever, met de melding dat ik mijn ontslag gaf.
In deze brief had ik gezet dat mijn opzegtermijn 3 weken bedraagt en dat deze zou aanvangen op maandag 27 augustus.
Mijn laatste dag zou dan normaal gezien vrijdag 14 september zijn.

De brief werd door mijn werkgever ontvangen op vrijdag 24 augustus, maar zover ik begrepen heb, is dit juridisch niet relevant.

Op dinsdag 28 augustus ontving ik echter van mijn werkgever een e-mail met als bijlage een document waarin staat:
"Naar aanleiding van uw ontslagbrief en onze besprekingen, gaan wij ermee akkoord u vrij te stellen van uw contractuele verplichtingen op de datum van 21 september".

Volgens de HR verantwoordelijke gaat mijn opzeg pas in op maandag 3 september.
In de e-mail discussie die erop volgde liet de HR verantwoordelijke nog wel weten:
"Uiteindelijk, als u uw opzegperiode op 14/09 wilt beëindigen is het geen probleem voor ons. Ik zal dus een nieuwe brief opmaken en opsturen."
Via de normale post heb ik nog geen documenten ontvangen.

Misschien is er niets aan de hand, maar gezien de wat vreemde reacties van mijn werkgever, wil ik mij juridisch toch indekken.

Als ik 1 week te weinig zou presteren, ben ik mijn werkgever 1 week loon schuldig. Dit wil ik uiteraard vermijden.
Als ik 1 week te veel zou presteren, ontstaat er volgens mij een nieuwe arbeidsovereenkomst die dan weer opnieuw zou verbroken moeten worden. Wat ik natuurlijk ook wil vermijden.

Om het geheel wat te kaderen: ik was voor deze firma actief als consultant. Elke week die ik langer blijf, is een week die ze kunnen factureren naar hun klant.
Het is dus in hun belang om dit zolang mogelijk te rekken, ongeacht of ik nog productief ben of niet.

Daarom volgende vragen:
- wanneer is de juiste aanvang van mijn opzegtermijn?
- indien ik het bij het rechte eind had (27 augustus), moet ik dan officieel reageren op hun e-mail (met bijlage met verkeerde datum) en hoe?
- heeft de e-mail communicatie van mijn werkgever enige juridische waarde?
- als ik alsnog een aangetekend schrijven zou ontvangen met de verkeerde datum, moet ik daar dan op reageren en hoe?

Alvast bedankt,
Raf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2018 15:20

Als ik het goed begrijp, is er discussie over de termijn van de opzegperiode.

Indien u zeker bent dat uw opzegtermijn drie weken bedraagt, heeft u gelijk. De opzegtermijn begint steeds te lopen de eerstvolgende maandag op de week waarop dit kenbaar werd gemaakt. Een brief vestuurd per aangetekende zending wordt juridsch geacht 'aangekomen' te zijn op de derde werkdag na verzending (art 53bis Ger.W).

Het enige wat ik me kan inbeelden, is dat uw werkgever van mening is dat de opzegtermijn een week langer duurt?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

FoB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2018 15:43

Niet echt.
Aanvankelijk hadden we ook een discussie over de lengte van de opzegtermijn.
Daar hebben ze mij gelijk over gegeven, maar toen zijn ze onmiddellijk over de aanvang begonnen. (wat mij dus achterdochtig maakt).

Mijn werkgever is van mening dat ik mijn brief te laat heb opgestuurd om de eerstvolgende maandag aan te vangen.
Mogelijk rekenen zij zaterdag niet mee als werkdag (wat ze, voor zover ik begrepen heb, wel horen te doen).

Vandaar ook mijn vraag "(hoe) moet ik hier op reageren?".

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 04 sep 2018 21:30

Formeel reageren dat uw opzeg begon te lopen op die datum, en dat het aan hun is om het tegendeel aan te tonen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”