Onderwijs: ontslag TABD

Jip
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderwijs: ontslag TABD

#1 , 01 sep 2018 03:16

Graag had ik jullie advies i.v.m. een betrekking binnen het onderwijs.

Op dinsdag 28 augustus bereikte ik een overeenkomst met een school voor een tijdelijke opdracht van bepaalde duur (TABD) tot het einde van het schooljaar (deels vrije uren, deels ad interim). Er werd niets getekend, maar ik heb uiteraard telefonisch en via mail een engagement getoond. Ik was ook aanwezig op de personeelsvergadering van 29 augustus.

Op vrijdag 31 augustus kreeg ik een aantrekkelijker voorstel van een andere werkgever waar ik graag op zou ingaan. De VDAB verwees me voor deze materie door naar de vakbond. Daar werd me telefonisch gezegd om de directie gewoon op te bellen en mijn ontslag mee te delen. De medewerker vermoedde dat de school er niet moeilijk om zou doen en ze in het slechtste geval een verbrekingsvergoeding zouden vragen.

Dit wil ik uiteraard vermijden door een onderling akkoord te sluiten. Klopt het dat ik bij een onderling akkoord met de directie geen opzeg (1 week) moet doen? Kunnen ze nog een verbrekingsvergoeding eisen? Ik veranderstel dat een akkoord op mail niet voldoende is en ik dus best maandag sowieso naar de school ga om met de directie iets op papier te zetten?

Stel dat ik geen akkoord bereik met de directie en ze eisen dat ik een week opzeg doe. In welke mate ben ik hieraan gebonden? Kunnen ze een verbrekingsvergoeding eisen indien ik weiger? Ik vind het nogal verwarrend omdat er niets getekend werd. Verder ontving ik geen documenten die je normaal wel moet ontvangen bij een aanwerving binnen het onderwijs: aanwervingscontract, arbeidsreglement, opdrachtenpakket (RL-1), etc.

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 01 sep 2018 10:28

Uw werkgever is in feite niet de school: dat is uw werkplek. Uw werkelijkijke werkgever is het Ministerie van onderwijs dat u ook uw loon uitbetaalt. Als de andere onderwijsopdracht aantrekkelijker en voordeliger is voor u (afstand, uurregeling, duur en vooruitzichten) volstaat het dat u vandaag meteen een mail stuurt én maandag een AS met de mededeling dat u jamer genoeg niet kan ingaan op de vacature voor een tijdelijke onderwijsopdracht in de school omdat u een opdracht is aangeboden die meer werkzekerheid en voordelen biedt. (wat die voordelen dan wel zijn, hoeft u niet op te sommen. De tijdelijke job waar u eerst voor postuleerde is en blijft wat het is: een onzekere job, waarna u weer werkloos valt) U voegt er nog aan toe dat u na overleg met de RVA en het Ministerie van Onderwijs moet beslissen de andere job aan te nemen. Even nog ter info: een week vooropzeg kan technisch gezien niet, omdat de job nog niet begonnen is en dat hoeft dus ook niet. Het zou van de directie ooktamelijk dwaas zijn om dit te eisen. Ze hebben vast nog andere kandidaten én de leerkrachtenvervangingspool van het Ministerie van Onderwijs is dit schooljaar weer opgestart. Dus de school heeft geen probleem. Bovendien (en dat is mijn persoonlijke mening) als het onderwijs op een ernstige manier wil samenwerken met haar personeel, zuyllen ze toch eens moeten beginnen met fatsoenlijke contracten die afgesloten worden voordat men begint te werken (en gratis te vergaderen zonder dat men gedekt is door een contract of de verzekering...)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”