Verregaande vragen bij sollicitatie

Pladijs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verregaande vragen bij sollicitatie

#1 , 31 aug 2018 19:54

Beste forummers,

Voor een gesprek bij een bedrijf, moet ik alvast een fiche invullen. Toch vindt ik bepaalde vragen vreemd:

Identiteitskaart-, rijbewijsnummer
Geboortedatum en beroep partner
Verplicht 1 referentie (wat met GDPR?)
Vorige brutolonen?!
Ingeschreven als (uitkeringsgerechtigd?) werkloze?
Andere beroepsbezigheden? Vrijetijdsbesteding? Clubs?

Zijn dit geen vragen die te ver gaan OF pas van belang zijn als er sprake is van een contract (sommige van bovenstaande zijn inderdaad fiscaal van belang)?

Met vriendelijke groet,
Pladijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 31 aug 2018 20:03

"Andere beroepsbezigheden? Vrijetijdsbesteding? Clubs?"
dat is een normaal vraag

De rest is er inderdaad over, maar bij het niet invullen, zal je de uitslag van je sollicitatie al wel kennen zeker ?

op voorhand een kopie met je gsm maken, en nadien annoniem naar de sociaal inspectie doorsturen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2018 21:05

Ik ken daar niks van want war ik me ooit ging solliciteren vroeg men enkel wanneer kan je beginnen, één keer vroeg men als ik veel bier kon drinken !

Maar heb toch eens op internet gekeken wat men zoals vraagt en hier is dit een site van de vakbond !!

https://www.acv-online.be/Images/Mogeli ... 309026.pdf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 sep 2018 09:10

Zou het ook niet weten. Heb maar 2 x in mijn hele leven een sollicitatiebrief geschreven en telkens aangenomen. De eerste maal tijdens mijn legerdienst, toen ik uniform. Mijn legerdienst was in Brussel en de mogelijke werkgever had daar zijn burelen. Mocht van mijn commandant een half dagje gaan solliciteren, en aangenomen van de eerste keer. Toen men me vroeg hoeveel ik wilde verdienen gaf ik een netto bedrag op, om later dan te ontdekken dat ik dat bedrag ook kreeg maar dan bruto. Dat is dan wel na mijn proefperiode meer dan rechtgezet. Na exact 10 jaar zag ik een jobaanbieding op amper 2 km van mijn huis. Er waren daar meer dan 50 kandidaten, ben 3 x op gesprek geweest, totdat we uiteindelijk nog met 2 overbleven, en we SAMEN werden ontvangen door de CEO, samen met onze toekomstige rechtstreeks overste. Na een gesprek van 30 minuten moesten we op de gang wachten, om dan na 10 minuten als eerste te worden binnen geroepen. Er waren 2 verschillende jobs te verdelen (1 veldwerk en de andere studiebureel) Als beste van de 2 mocht ik dus eerst kiezen, en koos voor de eerste job: het veldwerk. Heb er iets meer dan 30 jaar gewerkt

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”