Studentenjob

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

Studentenjob

#1 , 29 mar 2008 10:15

Mijn zoon heeft gesolliciteerd bij een rusthuis, om in de zomervakantie in de keuken te werken.. afwas, broodjes smeren e.d.
Hij wordt niet weerhouden omdat hij niet is aangesloten bij het CM.. dat is één van de voorwaarden. Is dit wettelijk? Het gaat hier tenslotte toch maar om een vakantiejob??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 31 mar 2008 10:33

In mijn ogen is dit een vorm van verboden discriminatie, maar het is niet zeker of. dit weerhouden zal worden door de rechter....

Dit is corporatisme en ik zou niet nalaten van een vlammend aangetekend schrijven te sturen, daarin vermeldend dat het weigeren van werkkrachten die niet aangesloten zijn bij de CM in virulente tegenspraak zijn met het gelijkheidsbeginsel.

Heeft u schriftelijk bewijs van de reden van de weigering?

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#3 , 31 mar 2008 11:00

Ja ik kreeg via mail antwoord dat hij niet kon weerhouden worden voor de vakantiejob omdat aan één van de voorwaarden: (aangesloten zijn bij het CM ) niet is voldaan.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 31 mar 2008 14:15

Schriftelijke bevestiging. Schitterend.

U kan een aangetekend shrijven sturen met daarin vermeld dat u de weigering aanziet als een door art. 11 van de grondwet verboden discriminatoire handeling. Er is sprake van discriminatie indien een verschil in behandeling gebaseerd is op geslacht, ras, kleur, afkomst, nationaliteit, etnische afkomst, seksuele geaardheid, religieuze of politieke overtuiging, gezondheid, handicap, … en niet objectief en redelijk gerechtvaardigd is. Het verplichten van werknemers op grond van hun keuze van mutualiteit is een beperking van de vrijheid van vereniging en is absoluut verboden.

Ik zou niet eisen om uw zon alsnog aan te nemen, hij zal daar de slechtste maand van zijn leven meemaken, ik zou voor een substantiële eis tot schadevergoeding gaan, zoniet zal u niet nalaten uw rechten voor de bevoegde rechtbanken te verdedigen;

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat u met enkel dat aangetekend schrijven succes zal hebben, maar een beetje dollen met de CM kan geen kwaad, indien u dat dan wenst kan u een advokaat onder de arm nemen om uw gram alsnog te halen. Ik voorspel u evenwel een loodzware en jarenlange procedure, ik raad u dan ook aan van in dat geval het CGKR voor uw kar te proberen spannen.

Succces.

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#5 , 31 mar 2008 14:49

Bedankt voor de info.
Ik zou hem ook niet meer laten starten, maar het ontneemt aan kinderen wel al de moed voor later , als ze voor zo een kleinigheid al geen vakantiejob mogen beginnen.
Ik ga wel de brief versturen.
Mvg

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 31 mar 2008 14:55

Zo'n toestanden komen heel veel voor, hoor ... Het is bv. een ongeschreven wet bij de werkgever van mijn ma dat alleen kinderen van de werknemers daar aan de bak komen als jobstudent.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”