al meer dan drie maanden zonder inkomen

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

al meer dan drie maanden zonder inkomen

#1 , 23 mar 2008 21:57

einde december verloor ik mijn job; was via interim. Ik kreeg geen C4 mee. daardoor kan het acv mij ook geen uitkering betalen. Heb alles al gedaan: kantoor langsgeweest, brieven gestuurd, gemaild, aangetekende brieven naar het hoofdkantoor. ze reageren niet en als ik het hen vraag, willen ze mij die c4 niet geven.
wat kan ik doen? is het normaal dat ik daardoor zonder inkomen zit en hoe kan ik verder gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 mar 2008 09:49

“Art.87.De werkloze dient zijn uitkeringsaanvraag in bij zijn uitbetalingsinstelling door middel van één van navermelde formulieren :1° het ‘werkloosheidsbewijs - arbeidsbewijs’ C 4, dat de werkgever overhandigt aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst een einde heeft genomen...”(M.B. Werkloosheidsbesluit 26 november 1991).

“Art.175.Onverminderd...worden gestraft :1° met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van 100 tot 1 000 frank of met één van die straffen alleen :a) de werkgever...die geweigerd of nagelaten heeft om de documenten voorgeschreven door of krachtens dit besluit, op te maken, af te leveren of aan te vullen in de voorwaarden en binnen de termijnen die zijn voorgeschreven...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Wend u zonodig tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Lever in afwachting kopie van uw klacht in de plaats van uw C4.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 13 apr 2008 22:36

einde december verloor ik mijn job; was via interim. Ik kreeg geen C4 mee. daardoor kan het acv mij ook geen uitkering betalen. Heb alles al gedaan: kantoor langsgeweest, brieven gestuurd, gemaild, aangetekende brieven naar het hoofdkantoor. ze reageren niet en als ik het hen vraag, willen ze mij die c4 niet geven.
wat kan ik doen? is het normaal dat ik daardoor zonder inkomen zit en hoe kan ik verder gaan?
Bedoel je nu dat het interimkantoor de C4 niet wil geven. Wat geven ze als reden op voor die weigering ? Totaal onbegrijpelijk. Je kan ondertussen wel nr. het OCMW gaan met een bewijs van de RVA. Dat bewijs moet het ACV normaal geven. Wat zegt het ACV over de te volgen procedure ? Het is trouwens ook niet jij die al dat werk moet doen maar het ACV dat jou ex-werkgever ter verantwoording moet roepen.

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 14 apr 2008 19:06

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dust
Berichten: 61

#5 , 14 apr 2008 21:03

"een vakbond is een feitelijk orgaan zonder enige vorm juridische en rechtspersoonlijkheid en ---moet--- niks ."
Euh, wanneer zijn het nu weer sociale verkiezingen?
En dan nog zo veel lidgeld betalen?

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 15 apr 2008 05:56

Inderdaad. De leden betalen lidgeld en verlangen daar een dienst tegenover. De vakbond word dus, daar jij lidgeld betaalt, door jou aangesteld om alle nodige stappen te zetten. Ze stellen dus ook indien nodig een advokaat aan die jou zaak verdedigd (en nog goed ook trouwens).
Beschouw de vakbond als een bemiddelaar. In het overgrote gedeelte van de gevallen doen ze hun werk goed.
En met "moet" bedoeling dat hij (de vakbond) verwacht word een tegenprestatie te leveren voor jou zuur verdiende geld. De vakbond heeft wel degelijk plichten t.o.v. haar leden.

paling
Berichten: 280

#7 , 15 apr 2008 14:32

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:43, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 15 apr 2008 15:34

Tussen hetgeen men mag verwachten van een vakbond en afdwingbare rechten is wel een groot verschil .
waar kan je een kopie van een ondertekende overeenkoimst met een vakbond waarmee je de rechten kan afdwingen vinden ?
en lidgeld zeg je is het geen syndicale bijdrage ?
PS ik ben geen vakbondshater zit zelf in een technisch comité
:lol: Ik had je hierboven reeds gezegd wat ik in feite met de term "moeten" bedoelde, en ik heb ook nooit beweerd dat die rechten afdwingbaar waren in de betekenis die jij bedoelt.

Wat betreft je zinspeling op het woord lidgeld zoek je het wel heel ver.

Zal ik dan de volgende keer als ik mijn overschrijvingsformulier van de vakbond ontvang waarop staat "lidmaadschapsbijdrage" i.p.v. "syndicale bijdrage", dit maar meteen terugsturen met de vermelding dat het hier om een vergissing gaat ?
Laatst gewijzigd door JohnD op 15 apr 2008 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.

francois12
Berichten: 13

#9 , 28 apr 2008 14:40

Toch hierop een zeer belangrijke vraag

Heb je jou terug bij de VDAB ingeschreven als werkzoekende. Zoals ik het weet kan je van de RVA pas een uitkering ontvangen als je jou terug als werkzoekende hebt ingeschreven bij de VDAB. Normaal moet jouw werkloosheidsinstelling (vakbond) je hiervan op de hoogte gebracht hebben.
Toch lijkt het mij nogal een raar topic omdat het hier gaat omtrent interimarbeid.
Heeft het interimbureau jou effectief ontslagen, of heb je via het interimbureau te horen gekregen dat de werkgever waar je interimarbeid verrichte je niet meer nodig had.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 28 apr 2008 14:56

Klopt wat betreft die herinschrijving, maar het is altijd het interimbureel dat jou de C4 moet geven. Maar laten we eerst eens even afwachten tot de originele poster Loria iets van zich laat horen. Blijkbaar is ze dit topic allang vergeten, en zitten wij hier onze hersenen te pijnigen, Loria heeft sedert de datum van haar post nu meer dan een maand geleden niets meer van zich laten horen.

francois12
Berichten: 13

#11 , 28 apr 2008 15:07

Er staat hier wel zeer karige informatie. Een C4 word gegeven wanneer de (arbeids) overeenkomst verbroken word. Daarom mijn vraag. Werd ze daadwerkelijk door het interimbureau ontslagen of is ze ingeschreven gebleven bij het interimbureau in afwachting dat haar een andere job zou aangeboden worden.

paling
Berichten: 280

#12 , 28 apr 2008 16:57

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:44, 1 keer totaal gewijzigd.

francois12
Berichten: 13

#13 , 28 apr 2008 17:26

Bedankt paling voor deze nuttige informatie, want omtrent interimarbeid en overeenkomsten weet ik echt niet veel. Ben nog nooit werkloos geweest of nog nooit interimarbeid verricht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”