Twee arbeidsovereenkomsten tekenen onbepaalde duur

Seeker123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Twee arbeidsovereenkomsten tekenen onbepaalde duur

#1 , 31 jul 2018 12:34

Beste

Momenteel ben ik actief op zoek naar een job en tewerkgesteld met een contract onbepaalde duur. De opzegtermijn bij mijn huidige firma zou 7 weken bedragen.
Graag had ik wat info over volgende stelling.

Stel dat ik een contract teken bij firma A voor onbepaalde duur en de startdatum is 7 weken verder na ondertekening van contract. Diezelfde week teken ik toch bij een andere firma waar ik liever zou starten, ook met de intentie 7 weken later op te kunnen starten.

In hoeverre kan firma A schadevergoeding eisen mocht ik een aangetekend schrijven versturen waarin ik verklaar toch niet op te starten en de arbeidsovereenkomst te verbreken. Normaliter kan men loon eisen voor de minimumopzeggingsduur van 1 week. Geld dit echter ook als de start van de overeenkomst nog ver verwijderd is alsook ik hen schriftelijk op de hoogte breng?

Alvast dank voor jullie inzicht.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2018 13:43

In hoeverre kan firma A schadevergoeding eisen mocht ik een aangetekend schrijven versturen waarin ik verklaar toch niet op te starten en de arbeidsovereenkomst te verbreken.
Je hoeft de overeenkomst niet te VERBREKEN. Je kan ze gewoon OPZEGGEN. Uw opzeg kan beginnen lopen VOOR uw contract start. Nergens in de wet staat dat uw opzegtermijn moet beginnen lopen na de aanvangsdatum van uw contract.

Met andere woorden je kan een contract dat in september start, nu opzeggen, en uw week opzeg zal dan lopen vanaf volgende week (vermeld dit dan ook zo in uw ontslagbrief in dat geval). Zo ben je geen enkele schadevergoeding verschuldigd aan uw nieuwe werkgever. Uiteraard zal deze laatste dit niet echt appreciëren en zal je daar nooit meer moeten gaan solliciteren, vermoed ik, maar verder ben je dan wel in orde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 13:45

Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”