Vraag eenzijdige verbreking contract door interim

bondcx
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vraag eenzijdige verbreking contract door interim

#1 , 17 jul 2018 00:24

Hallo,

vorige week heb ik een weekcontract getekend dat in ging van 16/07 tem 20/07.
Nu na 1 dag kreeg ik 5 minuten na de werkdag een telefoon van de interim dat de werkgever niet verder wou(terwijl de teamleader 5 minuten daar voor nog zei "tot morgen" maar soit).

De interim gaf direct aan dat ze enkel 16/07 gingen uitbetalen en een aangetekende brief gingen versturen om mijn contract te herleiden tot 1 dag en de samenwerking gingen stoppen omdat ik nog in de proefperiode zat. Ik heb nu wel nog niets getekend, maar volgens mij heb ik toch recht op.een volledige week loon.

De werkgever heeft ook aangegeven als reden dat de teamleader mij tot 2x toe uit de pauzeroom is moeten komen halen wegens te lange pauzes
Dit was echter een leugen aangezien ik de teamleader enkel smorgends 1x heb gezien en ik ook na elke pauze als eerste terug op de werkvloer stond. Ik heb dit ook aangegeven bij de interim dat dit een leugen was maar dat ik begrijp dat ze eerder de kant van de werkgever kiezen. Ik vind het persoonlijk zwak om dit geen 5 minuten eerder te vertellen en dan nog een leugen te verzinnen zodat de interim er zeker met weg zou zijn...

Nu ben ik er nog niet uit of ik wel degelijk een hele week loon zou "eisen" of het gewoon zo zou laten. Aangezien ik geen problemen wil hebben met uitsluitingen van interims en dergelijke.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2018 10:20

De eerste drie dagen van een interimcontract zijn normaal gezien een proeftijd, waarin de werkgever inderdaad kan opzeggen zonder schadevergoeding te moeten betalen.

Je zou de reden van het beëindigen van uw interimcontract kunnen betwisten, maar wat gaat je dit opbrengen? Ik weet zelfs niet of uw werkgever wel een reden MOET geven om het contract in de proefperiode op te zeggen. Ik zou het zo laten, eerlijk gezegd... De kans dat je er meer uithaalt is klein, en het kost je enkel tijd en energie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2018 10:50

Dit is het voordeel voor werkgevers om je eerst als interim te laten komen werken, de eerste drie dagen zijn meestal proef, en elke dag opzegbaar.

Zoals Tom schreef laat dit gerust, je heeft misschien ooit dit interim nog nodig, en er word zeer veel informatie uitgewisseld tussen interims buraux meer dan je kan denken, schoondochter werkt al zeer veel jaren in interims, en zit al jaren op het hogere niveau zoals ingenieurs, bouwkunde en technische, en heb toch al opgevangen dat men wel eens durf bellen naar de concurrentie betreffende de kandidaten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bondcx
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2018 11:58

Ja dat dacht ik al dat ik het best wel zo zou laten. Het is het niet waard om er 1 week loon proberen uit te halen om nadien bij interims niet meer aan de bak te geraken. Maar als de werkgever had aangegeven niet verder te willen zonder reden ipv deze leugens erbij te zetten zou ik dit toch beter kunnen vatten.

Maar dit brengt mij bij een ander punt. Enkele maanden geleden was ik bij de vakbond omdat er blijkbaar 1 dag niet klopte op de stempelkaart(gestempeld terwijl ik was ingepland) Ik had aan die interim ook laten weten dat het niet mijn ding was en zei tegen de vakbond dat dit dus ook was beeindigd in de proefperiode. Waarbij deze mevrouw prompt zei "proefperiode bestaat al lang niet meer meneer" Volgens mij is dit toch nog steeds van toepassing bij interim? Dit ging trouwens zelfs over dag contracten dus ik had zelfs nog niets getekend voor die dag
mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2018 12:25

Kijk dit is een website van een vakbond !!!

http://www.rechtenuitzendkracht.be/nl-B ... leiden/75/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bondcx
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2018 12:34

Kijk dit is een website van een vakbond !!!

http://www.rechtenuitzendkracht.be/nl-B ... leiden/75/
Dat heb je mooi opgezocht hoor. Dit verklaart echter nog niet waarom die dame toen zei dat dat niet meer bestaat

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2018 14:35

Waarom die dame dat zei? Omdat ze haar job niet kent? Zelfs bij de vakbond geven ze je soms verkeerde info. De enige referentie die 100% correct is, is het Belgisch wetboek, zou ik zo zeggen:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=41845
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2018 15:03

Dat heb je mooi opgezocht hoor. Dit verklaart echter nog niet waarom die dame toen zei dat dat niet meer bestaat
Dit moest ik nu echt niet opzoeken hoor, wel een website van de vakbond, en dit omdat u zei de vakbond zegt het anders.

Voor mijn part mag je gerust de vakbond geloven hoor !!

De proefperiode die is wel degelijk opgegeven voor werknemers voor een vaste job dus niet voor de interims, tenzij dit niet vermeld staat in je weekcontract .

En die van de vakbond zal zich vergist hebben tussen gewone werkgevers en interims, en zoals Tom reeds schreef, die mensen van de vakbond zijn zeer veel fout.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bondcx
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2018 15:33

Dat dacht ik ook ik zei er tegen dat dat het eerste was dat ik er van hoor. Ik geloof jullie wel degelijk ipv de vakbond
Allesinds bedankt om dit even snel op te klaren

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2018 15:56

Tja... meteen ook een goed voorbeeld waarom ik nooti zal aansluiten bij een vakbond. Een bende amateurs bij elkaar die geld krijgen om werkloosheidsuitkeringen uit de delen, en liever staken dan werken... Begrijpen wie het begrijpen kan. Voor mij mogen ze het de "liever-niet-te-veel-werken-en-geld-krijgen-om-niets-te-doen"-bond noemen. Maar bon, da's iets voor op politics.be ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

berenod
Berichten: 942

#11 , 17 jul 2018 16:06

Tja... meteen ook een goed voorbeeld waarom ik nooti zal aansluiten bij een vakbond. Een bende amateurs bij elkaar die geld krijgen om werkloosheidsuitkeringen uit de delen, en liever staken dan werken... Begrijpen wie het begrijpen kan. Voor mij mogen ze het de "liever-niet-te-veel-werken-en-geld-krijgen-om-niets-te-doen"-bond noemen. Maar bon, da's iets voor op politics.be ;-).
De grote miserie is waar moet je dan terecht indien je wat in een lastigere situatie komt? Werkgever failliet en een wat complexere loonstructuur (met variabel loon) geeft voor een heel complexe berekening die naar de curator/fonds sluiting ondernemingen moet. Wie gaat dat uitrekenen? Zelf spijtig genoeg in die situatie gezeten en was toen heel blij dat ik de juridische dienst van de vakbond achter me had, zonder één extra cent te moeten betalen!

Voor de rest helemaal akkoord, alleen ze hebben ons in een wurggreep door zaken aan te bieden die op een ander zeer veel geld zouden kosten, net op het moment dat je dat geld liever niet uitgeeft!

Mensen aanraden van niet bij een vakbond te zijn moet dan ook met een goede uitleg wat eventuele risico's zouden kunnen zijn!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jul 2018 16:19

Mijn vrouw nu 77 jaar betaald nog elke maand lidgeld aan de vakbond, +/- 3,5€ voor wat ???
God zal het weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 jul 2018 16:26

Gewoon zorgen dat je ze niet nodig hebt. Kies een betrouwbare en goede werkgever uit. Vang op tijd signalen op als het minder gaat met uw werkgever, zodat je op tijd naar iets anders kan uitkijken. Ook als je merkt dat het niet klikt met je bazen: begin stilaan naar iets anders uit te kijken.

Veel mensen hebben de mentaliteit: "Ik heb een job en deze moet ik tot het einde van mijn dagen kunnen houden, en als dat niet het geval is, moet ik daar geld voor krijgen of op prepensioen kunnen!". Dat is niet meer van deze tijd. Mensen moeten "mobiel" zijn in hun job (= als het nodig is vlot van job kunnen veranderen). En ja, dit kan voor IEDERE job. Ik heb een nichtje die kassierster is en zij zag de bui bij Carrefour al hangen nog voor het in het nieuws kwam en was op tijd gaan solliciteren en werkt nu bij een Spar voor zelfs een iets hoger loon. Zo kan het dus ook!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”