Ontslag bepaald contract

Diablo55
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslag bepaald contract

#1 , 16 jul 2018 19:16

Hallo,

Ik heb op dit moment een bepaald contract van 6 maanden in de bewakingssector. Omdat ik in de tussentijd een betere en vaste job heb gevonden vroeg ik me af of ik de mogelijkheid heb om weg te komen van dit bepaald contract. Zelf vind ik het maar allemaal verwarrend, daarom zou wat hulp geweldig zijn.

Hier nuttige informatie:

*PC: 317
*Ik ben gestart op: 12-06-2018

Nuttige informatie:
De enige referentie dit ik heb naargelang ontslag en opzegtermijn zijn:
* verwezen naar de wet van 3 juli 1978 en de wet op het eenheidsstatuut van 26 december 2013
*naar de cao's van het PC

Indien meer informatie gewenst, vraag maar. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 16 jul 2018 19:49

Normaal gezien kan je een contract van bepaalde duur niet opzeggen, of je moet een verbrekingsvergoeding betalen. Maar er spelen, nog 2 belangrijke factoren die je als argument kan gebruiken om de werkgever te overtuigen u in gezamelijk akkoord te laten gaan. Belangrijk is dat u meldt dat er u een contract van onbepaalde duur wordt aangeboden; Een werkgever heeft niets aan een tijdelijke werknemer die weg wil. Hij weet dat als u niet gemotiveerd bent, de kwaliteit van uw werk aanmerkelijk minder zal zijn. Bovendien biedt hij u ook maar een tijdelijke job, dan werk je ook niet naar een stevige samenwerking op lange termijn. Bovendien kan hij u dan ontslaan als u het laat hangen. Dat weet hij en dat is ook iets wat u uiteindelijk toch wilt. Maar er is nog iets belangrijks: Gezien het feit dat u op dit ogenblik een contract van bepaalde duur hebt, dat uiteraard eindigt op een zeker ogenblik met de kans dat u op een werkloosheidsuitkering terechtkomt, geldt ook de regelgeving van de RVa dat u alle inspanningen moet doen om een vaste job te kunnen hebben om als dusdanig niet ten laste te komen van vadertje staat. Er wordt u nu een vaste job van onbepaalde duur aangeboden. Dus de regelgeving van de RVA volgend, zou u deze job moeten aannemen. Probeer er dus met uw huidige werkgever uit te geraken dat u met een vooropzeg van 1 maand weg mag; Dan heeft hij de tijd om een andere tijdelijke op te snorren; en in de security zijn er elk schooljaar die afstuderen. dus geen knelpuntberoep op dit ogenblik.

Diablo55
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2018 20:26

Bedankt voor je antwoordt eylis! Ik heb wat zitten opzoeken en vond dit: is deze regelgeving niet van toepassing op mij?

"de opzeg moet gebeuren tijdens de eerste helft van de overeengekomen duurtijd (maximum 6 maanden)"
http://www.aclvb.be/nl/ontslag

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2018 20:45

Door de nieuwe opzeg termijn en daar je nog in de eerste helft zit van je contract van bepaalde duur !

Opzegtermijnen vanaf 1 mei 2018 0 < 3 maanden dienst = 1 week
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”