Ontslag omwille van dochter

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Re: Ontslag omwille van dochter

#31 , 18 jul 2018 15:35

Dus omdat je gelukkig bent over een beslissing van je werkgever, dan heb je er maar zelf om gevraagd?
Heel de sfeer in die firma is al jaren verziekt, dus ja ik was gelukkig. Toch wel normaal en een menselijke reactie denk ik? Ik was gelukkig omdat ik ging uitbetaald worden (toch ook normaal, niet?) en ja mijn probleem voor mijn dochter was opgelost want ik kon rustig naar een andere job zoeken en intussen nog wat moeder-dochter time hebben.

Zijn bedoeling is nog steeds van mij op staande voet buiten te krijgen op één of andere manier. Merk ik hard genoeg in de mails die ik van hem krijg...

Nog eens even ter verduidelijking... Ik heb hem niet zomaar gevraagd om een half uur vroeger te stoppen. Ik heb hem gevraagd om mijn uren lichtjes aan te passen en was zelfs bereid mijn uur middagpauze ervoor op te geven. Ik heb hem NOOIT gevraagd om mijn ontslag te geven.

Gewoon vroeger vertrekken is niet mogelijk bij ons...

Tom, heb jij kinderen? Ik heb de indruk van niet. Want niet alles is zo simpel als je laat uitschijnen... Er was gewoon geen andere oplossing voor mij dan dit vragen aan mijn werkgever. Mijn ouders en schoonouders kunnen niet en verder ken ik natuurlijk nog niemand in de school om mijn dochter zomaar te laten meenemen naar huis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 18 jul 2018 16:38

Tom, heb jij kinderen?
Ja, ik heb er twee. En zowel ik als de mama werken full-time. De mama in een sector waar ze ook niet zomaar met de uren kan glijden. Ikzelf kan dit wel binnen zekere mate, dus met wat planning lukt de opvang van de kinderen wel.
Want niet alles is zo simpel als je laat uitschijnen...
Neen, het is niet simpel, maar dat weet je voor je aan kinderen begint. Wij moeten tijdens de vakanties ook puzzelen wat de opvang betreft.

Maar je weet toch lang genoeg op voorhand hoe de naschoolse opvang van de school van uw kind(eren) werkt, niet? Je kinderen moeten vele maanden op voorhand ingeschreven worden in een school, en op dat moment krijg je al de info die je nodig hebt, of kan je al de info die je nodig hebt zekf opvragen.

Als dan blijkt dat je een probleem hebt met de opvang, zal je dit probleem toch moeten oplossen. En als glijdende werkuren niet lukken, zal je iets anders moeten verzinnen.

Wees eerlijk: je zegt dat je niet om je ontslag gevraagd had. Maar als uw baas u niet ontslagen had, wat was je dan van plan geweest? Daar blijven werken en je toch aan uw uurrooster houden? Dit merk ik anders niet aan uw antwoorden, om eerlijk te zijn...

Begrijp me niet verkeerd: ik zou in uw plaats wel wensen dat uw werkgever iets menselijker was, maar in theorie blijft de opvang van uw kinderen uw probleem, niet dat van uw werkgever...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#33 , 18 jul 2018 17:24

Tom,
Daarom dat ik 2 jaar geleden al gaan praten was met hem over de aankomende situatie in september... hij zei letterlijk toen ik wil je hier niet weg, we vinden samen wel een oplossing... niet dus...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#34 , 20 jul 2018 09:43

Tom,
Daarom dat ik 2 jaar geleden al gaan praten was met hem over de aankomende situatie in september... hij zei letterlijk toen ik wil je hier niet weg, we vinden samen wel een oplossing... niet dus...
Tja, je zei zelf hoe je baas was. Om dat moment had je iets op papier moeten laten zetten ivm uw uren en er niet op vertrouwen dat het een paar maand voor het zover is, nog in orde kwam.

Anyway, allemaal vijgen na pasen. Feit is dat je er niet wil blijven werken. Dat uw baas dan uw ontslag gegeven heeft, is het beste scenario, aangezien je dan achteraf recht hebt op werkloosheidsuitkering. Doe dus gewoon uw opzeg uit en zorg dat uw werkgever u niet kan ontslaan om dringende reden (wat hij sowieso niet zomaar kan, tenzij je je echt niet aan de arbeidstijd zou houden of zware fouten zou maken) en zoek ondertussen naar een flexibelere werkgever. Meer kan je niet doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 21 jul 2018 18:26

In Vlaanderen is er ook discriminatie door associatie

https://www.unia.be/nl/discriminatiegro ... tiegronden

De Vlaamse wetgever spreekt over 'sociale positie' in plaats van 'sociale afkomst'. Hij vermeldt ook 'discriminatie door associatie': een ouder wordt bijvoorbeeld gediscrimineerd bij zijn zoektocht naar werk omdat hij gebonden is aan een bepaald uurrooster om zijn gehandicapte zoon te kunnen verzorgen.

Mails rondsturen dat men je in het oog moeten houden, zijn ronduit lasterlijk (en strafbaar)

De éne werknemer wél, en een andere niet toelaten om met licht aangepaste uurroosters te werken, is op zich ook discriminatie


Als je gesyndiceerd bent, stap naar de juridische dienst van je vakbond, en NIET naar de lokale vertegenwoordiger op 't werk ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#36 , 23 jul 2018 09:53

Tja, en wat gaat de vakbond dan nog uit de brand kunnen slepen dat in het voordeel van de TS zou zijn? TS wenst weg te gaan bij die werkgever en heeft ontslag van werkgeverskant met opzegperiode kunnen bekomen. Nu nog een zaak wegens discriminatie opstarten, zal vooral veel gedoe opleveren voor de TS en weinig toegevoegde waarde. De werkgever zal hooguit eens goed op de vingers getikt worden, and that's it...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”