Volgorde bij ontslag om economische redenen

milkie
Topic Starter
Berichten: 5

Volgorde bij ontslag om economische redenen

#1 , 10 jul 2018 16:51

Hallo,

We zitten in een team van 5 en de baas 'dreigt' ermee dat als de cijfers niet verbeteren, er dit jaar iemand ontslagen zal worden. Dit zou dus een ontslag om economische redenen zijn allicht, omdat hij wil dat onze cijfers verbeteren...

Nu, ik vroeg me af of er bepaalde regels zijn bij ontslag om economische redenen: is het normaal gezien de laatste in het team die moet vertrekken, of kan het naar willekeur van de baas zijn wie hij er op dat moment uit wil?

Ik zou denken dat hij degene met de slechtste cijfers op dat moment er ook uit wil krijgen, maar gaat het dan nog om een ontslag om economische redenen of om een ontslag wegens slecht functioneren? Een soort combinatie precies? En kan je dat dan niet aanvechten moest hij je eruit willen omdat je de slechtste cijfers hebt, omdat je nooit een aanmaning/verwittiging gekregen hebt dat je onvoldoende functioneert?

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
milkie
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 10 jul 2018 16:59

Ter extra info: ik had twee jaar geleden de beste cijfers, vorig jaar de zwakste en nu zit ik weer bij de betere.
Eigenlijk zijn die cijfers mijns inziens trouwens een slechte weergave omdat we veel van elkaars werk overnemen onderling en die aparte cijfers niet echt een representatieve weergave zijn van hoe goed we ons werk doen, maar de baas kijkt er wel naar, aangezien hij ons werk persoonlijk niet opvolgt... We zien hem nooit op de werkvloer.
In ieder geval maak ik me nog steeds zorgen, ondanks dat mijn cijfers nu zeker niet de slechtste zijn, maar vorig jaar wel...
Ik wou dus even horen hoe de werkgever de keuze voor een bepaalde werknemer bij een ontslag om economische redenen moet motiveren.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 10 jul 2018 17:38

Beste

Werkgever kan ontslaan wie hij wil.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”