Onderlinge overeenkomst of tegenopzeg

Liza99
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderlinge overeenkomst of tegenopzeg

#1 , 10 jul 2018 09:50

Beste,

Ongeveer een maand geleden werd ik ontslagen en diende ik een opzegtermijn van 25weken te doen aangezien ik zes jaar in dienst ben. Ondertussen heb ik ander werk gevonden. Ik heb gevraagd om zo snel mogelijk te mogen vertrekken. Deze week zou mijn laatste week zijn maar buiten een bevestiging op mail heb ik niets van documenten, geen onderlinge overeenkomst en geef info over hoe de afsluiting van van de uitbetaling, gsmabonnement, hospitalisatie etc verloopt.
Er zijn nog achterstallige kosten die mijn werkgever weigert te betalen. Ik heb ook twee weken extra uitbetaling gevraagd zodat ik nog twee weken rust kan nemen alvorens ik aan mijn nieuwe job begin. Dit weigert mijn werkgever uiteraard.
Ik vraag me af of het niet beter is om mijn tegenopzeg te geven, dan dien ik nog vier weken te doen. Graag zou ik dan een doktersattest indienen aangezien de situatie op het werk niet langer houdbaar is en zo dienen ze me alsnog uit te betalen. Kunnen ze me dan nog iets maken?
Hoe pak ik dit het beste aan?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2018 10:30

Deze week zou mijn laatste week zijn.
Laatste week van? Uw opzegperiode? Of de periode die je voorgesteld had?
maar buiten een bevestiging op mail heb ik niets van documenten.
Als je een onderling akkoord wou, had je dit toch beter op papier gezet en laten tekenen door uw werkgever. Ontslag is aan nogal wat formaliteiten onderworpen, dus enkel die mail zal te licht wegen, vrees ik.
Er zijn nog achterstallige kosten die mijn werkgever weigert te betalen.
Dat staat los van uw ontslag / opzegperiode. Die kosten kan je zelfs nadat je daar weg bent, nog opeisen als je er de nodige bewijzen van kan voorleggen.
Ik heb ook twee weken extra uitbetaling gevraagd zodat ik nog twee weken rust kan nemen alvorens ik aan mijn nieuwe job begin. Dit weigert mijn werkgever uiteraard.
Tuurlijk weigert uw werkgever dat. Geen idee hoe je ook maar op het idee komt dat een werkgever je zou betalen voor niets te doen? :roll:
Ik vraag me af of het niet beter is om mijn tegenopzeg te geven, dan dien ik nog vier weken te doen.
Dit kan je doen, en dan is het meteen ook duidelijk voor jou en je werkgever. Het alternaief is, zoals hierboven gezegd: een onderling akkoord op papier laten zetten waarbij jullie overeenkomen dat je nog een paar weken doet, en daarna het contract afgelopen is.
Graag zou ik dan een doktersattest indienen aangezien de situatie op het werk niet langer houdbaar is en zo dienen ze me alsnog uit te betalen. Kunnen ze me dan nog iets maken?
Wat denk je nu zelf? Je licht als het ware je werkgever op. Tuurlijk kunnen ze je iets maken. Als ze een controlearts op je af sturen en deze concludeert dat je niet arbeidsongeschikt bent, is dit voldoende reden om je op staande voet te ontslaan, zonder enige vergoeding. Ze mogen die dokters die zo makkelijk ziektebriefjes schrijven er stilletjesaan eens vantussen halen wat mij betreft. :evil:
Hoe pak ik dit het beste aan?
Niet azen op loon zonder er iets voor te moeten doen, maar met uw werkgever een korte opzegperiode overeenkomen (op papier). Als dat niet lukt, uw tegenopzeg geven en zo zelf uw opzegtermijn verkorten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 17 jul 2018 18:48

Als u bij een vakbond bent daar best eens mee gaan praten anders zou u wel eens van een hele koude kermis kunnen terugkomen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”