Stoppen met nieuwe job tijdens verbrekingsvergoeding --> nog recht op uitkering?

stephanie_n
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Stoppen met nieuwe job tijdens verbrekingsvergoeding --> nog recht op uitkering?

#1 , 08 jul 2018 15:01

Beste

Ik heb mijn ontslag gekregen bij mijn vorige werkgever met 5 weken verbrekingsvergoeding.
Tijdens de 5 weken verbrekingsvergoeding ben ik een nieuwe job gestart.
Helaas blijkt mijn huidige job totaal mijn ding niet te zijn en ben ik het intern niet eens met bepaalde praktijken (onethisch).

Stel dat ik bij mijn huidige werkgever mijn ontslag geef en nog voor het einde van mijn verbrekingsvergoeding (van mijn vorige werkgever) het huidige bedrijf heb verlaten. Heb ik dan nog recht op een uitkering en kan ik nog gebruik maken van mijn C4 die ik van mijn vorige werkgever heb ontvangen?

Of is mijn C4 niet meer geldig omdat ik een nieuw contract van onbepaalde duur ben aangegaan?
Belangrijk dus om weten: momenteel ben ik dus nog steeds in de verbrekingsvergoeding periode.

Iemand raad? Of bij wie kan ik het best terecht met deze vraag?
RVA? Vakbond?

Alvast bedankt voor meer input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 jul 2018 16:51

u zal alleszins de nieuwe C4 (van de huidige werkgever dus) ook moeten voorleggen aan de uitkeringsinstelling. Dat verzwijgen is fraude. Want u heeft daadwerkelijk gewerkt en de job verlaten. Men zal u vragen of u in tussentijd andere jobs hebt gedaan. U zou dat dus ontkennen. Bij het inschrijven voor een uitkering moet u schriftelijk verklaren en ondertekenen dat u eerlijk alle informatie mbt uw werkstatus hebt medegedeeld. En wat meer is: de RVA kan er achter komen dat u deze job hebt gedaan en verlaten. Als u een job zelf verlaat, heeft u geen recht op een uitkering. Maar er is een eenvoudige oplossing: u blijft er voorlopig werken en zoekt naar een andere job. Vadertje staat hoeft u toch niet te onderhouden terwijl u een andere job zoekt, terwijl u er in principe één heeft én bovendien nog een verbrekingsvergoeding geniet...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2018 17:20

De periode van de verbreking vergoeding kan je zeker geen dopgeld ontvangen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

stephanie_n
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2018 21:31

De periode van de verbreking vergoeding kan je zeker geen dopgeld ontvangen !
Uiteraard, is ook niet meer dan logisch.
Dit was mijn vraag ook niet :-).

stephanie_n
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2018 21:37

u zal alleszins de nieuwe C4 (van de huidige werkgever dus) ook moeten voorleggen aan de uitkeringsinstelling. Dat verzwijgen is fraude. Want u heeft daadwerkelijk gewerkt en de job verlaten. Men zal u vragen of u in tussentijd andere jobs hebt gedaan. U zou dat dus ontkennen. Bij het inschrijven voor een uitkering moet u schriftelijk verklaren en ondertekenen dat u eerlijk alle informatie mbt uw werkstatus hebt medegedeeld. En wat meer is: de RVA kan er achter komen dat u deze job hebt gedaan en verlaten. Als u een job zelf verlaat, heeft u geen recht op een uitkering. Maar er is een eenvoudige oplossing: u blijft er voorlopig werken en zoekt naar een andere job. Vadertje staat hoeft u toch niet te onderhouden terwijl u een andere job zoekt, terwijl u er in principe één heeft én bovendien nog een verbrekingsvergoeding geniet...
Ik heb nooit gesproken over iets verzwijgen of ontkennen of fraude. In tegendeel, mijn vraag was zelfs of ik met deze vraag terecht kon bij RVA zelf, met alle info die ik hierboven ook had gegeven ;-).

De reden dat ik de huidige job zo snel heb aangenomen was net omdat ik geen gebruik wou maken van een werkloosheidsuitkering. Maar helaas heb ik te snel deze beslissing genomen en had ik beter meer tijd genomen om meerdere jobs af te wegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”