ziek = onbekwaam??

minnie
Topic Starter
Berichten: 2

ziek = onbekwaam??

#1 , 18 mar 2008 21:05

Ik ben werkende in vast dienstverband.
Door langdurige ziekte (ik ben thuis sedert eind november) heeft mijn baas beslist er een punt achter te zetten vanaf 1 januari ll. Wél moet ik na mijn ziekteverlof (die steeds maar verlengd wordt..) nog 3 maanden opzegperiode gaan doen. Kan dit zomaar??? Via via heb ik vernomen dat er achter mijn rug om geroddeld en gelachen wordt op de werkplaats. Op zich niet erg (ik heb immers een hele brede rug) maar ik heb geen zin om terug gezichtsverlies te lijden. Kan het niet dat mijn werkgever me gewoon uitbetaalt en me verder met rust laat? Wat als ik intussen een andere job vind? Wat zijn mijn rechten?
Alvast veel dank! Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 19 mar 2008 13:25

Helaas, je werkgever is niet verplicht om je opzeg te betalen, als hij van je verlangt dat je hem presteert zal je dat moeten doen.

Als ik jou was zou ik de eerste dag na je ziekte naar je werkgever stappen om in onderling overleg een eind aan je overeenkomst te stellen. Je verliest dan wel je opzeg, maar je kan je dan wel concentreren op het vinden van een nieuwe job.

paling
Berichten: 280

#3 , 19 mar 2008 18:02

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

akromah
Berichten: 114

#4 , 19 mar 2008 18:27

Halloo,

ik doe dus ook personeelsbeheer..
Hier zijn momenteel VIER werknemers langdurig ziek en ziek en ziek....
Ze staan op de loonlijst, op de verzekeringsstatistieken en in het RSZ bestand terwijl ze helemaal niet de intentie hebben om te werken, maar wel een 'baas willen. (sorry, zo bezie ik het in ons geval)

Een dezer dagen moet ik ook alle stappen ondernemen om ze, ziek of niet, buiten te zetten.. en, ik begrijp mijn baas best hoor.
Bekijk het ook maar even uit het standpunt van de baas!

dieke
Berichten: 1299

#5 , 20 mar 2008 06:59

Halloo,

ik doe dus ook personeelsbeheer..
Hier zijn momenteel VIER werknemers langdurig ziek en ziek en ziek....
Ze staan op de loonlijst, op de verzekeringsstatistieken en in het RSZ bestand terwijl ze helemaal niet de intentie hebben om te werken, maar wel een 'baas willen. (sorry, zo bezie ik het in ons geval)

Een dezer dagen moet ik ook alle stappen ondernemen om ze, ziek of niet, buiten te zetten.. en, ik begrijp mijn baas best hoor.
Bekijk het ook maar even uit het standpunt van de baas!
U kan vanachter uw pc geenszins beoordelen of minnie, noch de werknemers waar u het over heeft, effectief ziek zijn of niet. Bekijk het ook maar even uit het standpunt van de ECHTE zieke!

akromah
Berichten: 114

#6 , 20 mar 2008 07:38

Ik denk niet dat het de bedoeling is te oordelen over het feit of Minnie ziek is of niet, dat doe ik dus in dit geval ook niet.
Over de arbeiders die in ons bedrijf 'ziek' zijn kan ik wel een mening vormen aangezien ik er mee te maken heb.
Dieke, we hebben al een arbeider gehad die maaaaanden ziek was,
evenwichtstoringen door een oogonstekeing. Hij kon niet werken, hij kon geen putjes graven dus stond op mutualiteit.
Ik heb hem om 6u smorgens even gadegeslagen, en hij trok met zijn frigoboxje op om te gaan werken bij een dakdekker.
Intressant als baas ???


Minnie is ziek,
en kreeg haar ontslag,
en moet na haar werkhervatting na ziekte gewoon, wettelijk zoals iedereen de opzegtermijn presteren zoals haar baas het wenst!
Daar is geen ontkomen aan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”