Ziekte-Verbrekingsvergoeding-Zelfstandige in bijberoep

annax
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ziekte-Verbrekingsvergoeding-Zelfstandige in bijberoep

#1 , 07 jul 2018 12:31

Hallo,
Vorige week ben ik ontslagen omv reorganisatie. Ik had daar een halftijds bediendencontract en ben daarnaast zelfstandige in bijberoep.
Ik ben ontslagen tijdens mijn tweede maand ziekteverlof en zou dan een ziekteuitkering ontvangen.

Mijn vragen:
1) Nu krijg ik meteen een verbrekingsvergoeding. Ik veronderstel dat ik dan mijn ziekenfonds moet contacteren om mijn ziekteuitkering te stoppen, want een cumul kan vast niet. Klopt dat?
2) Kan ik nu nog blijven werken als freelancer, dus als zelfstandige in bijberoep? Ik ben nu dus enerzijds werkzoekende (met verbrekingsvergoeding van enkele maanden) en daarnaast dus zelfstandige in bijberoep.

Dank voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2018 12:45

Door het feit dat je al zelfstandig bent zal je dit mogen voort doen op voorwaarde dat je het ziekenfonds en daarna de RVA daarvan in kennis stelt, want zij komen dit een tijd later via de kruispuntbank en dan ben je gezien !!
Je moet dit melden aan ziekenbond en aan RVA.

Wat je uitkering betreft zal je dit zo snel mogelijk ook melden !

En dan zal er niks aan de hand zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

annax
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2018 12:53

Dank je voor het advies!

Reclame

annax
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2018 18:01

Hallo denlowie,
Weet je hoe het zit met nog resterende verlof/recupdagen? Ik bedoel: ik krijg meteen een verbrekingsvergoeding en kan mijn verlofdagen enzo niet meer opnemen nu. De werkgever moet die dan toch uitbetalen hé?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2018 21:32

Hallo denlowie,
Weet je hoe het zit met nog resterende verlof/recupdagen? Ik bedoel: ik krijg meteen een verbrekingsvergoeding en kan mijn verlofdagen enzo niet meer opnemen nu. De werkgever moet die dan toch uitbetalen hé?
Een verbrekingsvergoeding is geen ontslagvergoeding laat dit zeer duidelijk zijn.

Hij verbreek zijn contract met u en betaald daarvoor een vergoeding gelijk aan de vooropzeg, en je bent op dat ogenblik niet meer in dienst en je mag anderendaags bij een ander werken, word je 2 dagen nadien ziek moet hij dit niet meer betalen en ook geen maaltijd cheques meer.!

En die heeft niks meer met je te zien, als je bediende bent moet hij je verlofgeld voor de gewerkte dagen in 2018 je uitbetalen.en de kous is af..

ben je arbeider moet hij je niks meer van verlofgeld betalen daar dit via een verlofkas gaat .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”