Duur van tijdelijk contract aanpassen

Yuber
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Duur van tijdelijk contract aanpassen

#1 , 03 jul 2018 14:45

Hallo,

Ik vroeg me af of er mits een wederzijds akkoord tussen de werkgever en werknemer een contract van bepaalde duur kan aangepast en ingekort worden zonder gevolgen? (eventueel bijvoorbeeld wegens werk-gerelateerde, medische of gezondheidsreden)

Ik neem aan dat zolang er niet effectief op mijn C4 vermeld wordt dat ik zelf een aanpassing van mijn contract + ontslag heb aangevraagd de RVA hierover niet moeilijk dan doen, is dit correct? Op die manier zouden er dan toekomstgericht ook geen risico's moeten zijn i.v.m. mijn stempelgeld of potentieel een boete voor de werkgever?

Kan men zich vragen stellen over de aanpassing van de datum, het niet verlengen van het tijdelijk contract en dit eventueel gaan onderzoeken of is dit doorgaans geen probleem zolang ik een normale C4 ontvang?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 03 jul 2018 16:07

Bij het aanmaken van ieder contract, of het nu tijdelijk of onbepaalde duur is, wordt ook een DIMONA aangifte gedaan.

Voor contracten van bepaalde duur bevat deze aangifte begin en einddatum.

De duur van een contract bepaalde duur aanpassen is dus wel degelijk geweten, en een aanpassing (verkorting) in onderling overleg komt neer op vrijwillige werkloosheid. Bijgevolg geen recht op uitkering.

P.

Yuber
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2018 16:34

Da's minder nieuws, men vertelde me echter op mijn werk dat dit in het verleden al eens gelukt is en dat men ervoor ging kijken.

Aangezien ik momenteel moeilijk mijn huidig werk nog kan doen en graag terug een opleiding zou gaan volgen leek mij deze de beste oplossing.

Maar als ik tijdens die opleiding niet uitkeringsgerechtigd zou zijn zal dit voor mij financieel niet haalbaar zijn.

Dus dit is volkomen onmogelijk volgens jou?

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 03 jul 2018 16:40

Als werkgever zou ik het risico niet nemen.
Als werknemer nog minder.

Ons sociaal systeem is ook niet gemaakt om situaties als 'ik kan mijn werk nog moeilijk doen' en 'ik zou graag terug een opleiding volgen' te financieren.

Als je je werk nog moeilijk kan doen moet je ander werk zoeken. Tenzij de reden medisch is, dan heb je andere uitwegen.
Als je terug een opleiding wil gaan volgen zijn er andere, legale oplossingen, om toch een uitkering te krijgen tijdens die opleiding. Hou er ook rekening mee dat een opleiding volgen en uitkeringsgerechtigd zijn niet met elkaar samen gaan, tenzij met toesteming van de RVA. Je moet immers beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Sjoemelen met contractduur is echter geen oplossing.

P.

Yuber
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2018 17:21

Bedankt voor de nuttige info, zal nog eens alle opties overwegen.

Yuber
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2018 17:28

Wat bedoel je juist met andere, legale manieren om een uitkering te krijgen tijdens je opleiding?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”