ontslag <> opzegtermijn <> vakantie

sam79
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag <> opzegtermijn <> vakantie

#1 , 01 jul 2018 12:12

Hoi iedereen,

Ik ben iets minder dan 3 maanden geleden bij een nieuwe werkgever gestart. Ondertussen heeft een ander bedrijf een voorstel gedaan en vooral vanwege praktische redenen (veel minder pendeltijd bv.) ben ik op dat voorstel ingegaan.

Het probleem is nu het volgende - de startdatum bij het nieuwe bedrijf zou net na mijn 2 weken vakantie zijn bij mijn huidige werkgever. Dit vanwege vakantie van een werknemer die mijn opstart zou begeleiden.
Mijn directe baas op mijn huidig werk is voor mijn verlof ook 3 weken weg - dus ik heb deze komende week 2 dagen en een paar dagen voor mijn verlof een kans om dit te overleggen.

Momenteel bedraagt mijn opzegtermijn nog 1 week , maar als ik ontslag geef tijdens mijn vakantie (start van mijn verlof ben ik net 3 maanden in dienst) bedraagt mijn opzegtermijn 2 weken.

Nu zijn er een paar opties volgens mij, en weet ik zelf niet zo goed wat de beste optie is:

- Open kaart spelen en proberen een opzegtermijn vast te leggen incl. mijn verlof
- mijn onstlag geven zodat mijn 2 weken verlof eigenlijk mijn opzegtermijn is
- Ontlag geven voor mijn verlof - 1 week opzeg (tijdens mijn verlof) en 1 week nergens in dienst
- startdatum proberen te verlaten bij mijn nieuwe werkgever.

Mijn vrees is (terecht) dat dit nieuws natuurljik niet goed aankomt en mijn huidige werkgever niet gaat meewerken, en zelfs mijn verlof kan weigeren (was al goedgekeurd maar kan altijd nog denk ik), etc..

Eerlijk gezegd heb ik hier op voorhand niet genoeg bij stilgestaan en is de tijd ook zo snel gegaan dat ik nu even raad vraag hier want de situatie is nogal onfortuinlijk..

alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 01 jul 2018 13:01

Eenmaal verlof goedgekeurd is, kan deze niet meer worden geweigerd (kan in feite nooit geweigerd worden, behalve met een grondige, gestaafde reden).

Ik zou de optie 2 weken opzeg, en dat deze toevallig tijdens je verlof vallen, achter de hand houden, want deze kan perfect.
Daarvoor zou ik open kaart spelen met je werkgever (is meestal beter), en zien wat hier uit komt.
Moest het niet lukken, heb je nog altijd dan voorgaande optie.

UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 jul 2018 13:17

Beste Sam79

Wat fijn dat u een nieuwe job heeft gevonden, die beter bij uw voorkeuren past. Helaas kan u uiteraard niet goed doen voor iedereen. Echter is het uiteraard van belang, aangezien u een nieuwe arbeidsovereenkomst gaat aangaan/bent aangegaan, dat u uw nieuwe werkgever goed te vriend houdt. Het te vriend houden van uw huidige werkgever is in dit geval minder van belang, aangezien u al een nieuwe job heeft.

Wat uw vakantieperiode betreft:

Nergens in de wet staan er regels over de omstandigheden waarin of de redenen waarom een werkgever verlof mag weigeren, of meer nog: reeds toegestane vakantie kan intrekken. Voor de rechtbanken is in de praktijk echter reeds verschillende keren gebleken dat, ook al kan de werkgever niet eenzijdig vakantiedagen vaststellen, hij wel een verlofaanvraag kan weigeren of intrekken. Dat moet dan wel in het belang van de onderneming zijn, en afgewogen tegenover de belangen van de werknemer. Met andere woorden: een weigering of intrekking door de werkgever moet in proportie staan tot de gevolgen die dit heeft voor de werknemer. In het geval van discussie zal de arbeidsrechtbank het laatste woord hebben.

De werkgever moet wel enkele basisregels in acht nemen. Zo moeten minstens 2 ononderbroken weken toegekend worden in de periode tussen 1 mei en 31 oktober, tenzij de werknemer andere voorkeuren heeft. Bovendien moeten de vakantiedagen van de werknemers die schoolgaande kinderen hebben bij voorkeur tijdens de schoolvakanties toegekend worden.

Uw keuze is natuurlijk persoonlijk, moest u nog vragen hebben dan laat u het maar weten. Veel succes!

Reclame

sam79
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 02 jul 2018 21:35

Bedankt voor de reacties !

Het is inderdaad zo dat je niet voor iedereen goed kan doen, maar het ideale scenario zou natuurlijk zijn dat ik toch op enig begrip kan rekenen van mijn huidige werkgever, ach ja, we'll see.

Ik denk dat ik ga voor de optie om open kaart te spelen zonder al effectief ontlag te geven, met het oog op een goeie afspraak ivm opzegtermijn en verlof. Ik denk dat iedereen er baat bij heeft alleszins.

Maar als ik het goed begrijp moet er echt al een heel goede reden zijn om goedgekeurd verlof te weigeren, dat is toch al een geruststelling.

Nogmaals bedankt.

sam79
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 06 jul 2018 12:07

Ik denk dat ik ga voor de optie om open kaart te spelen zonder al effectief ontlag te geven, met het oog op een goeie afspraak ivm opzegtermijn en verlof. Ik denk dat iedereen er baat bij heeft alleszins.
Even een kleine follow up: in onderling overleg is de afspraak nu dat mijn verlof gewoon nog bij mijn huidige werkgever zal opgenomen worden en deel is van de opzegtermijn. Daar ben ik hun wel dankbaar voor.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”