Opzegvergoeding ipv opzegtermijn bij ontslag via werkgever

Liza99
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding ipv opzegtermijn bij ontslag via werkgever

#1 , 19 jun 2018 16:08

Hallo allemaal

Ik leg hier eventjes mijn probleem uit:

In april en mei ben ik enkele weken afwezig geweest wegens een burn-out en problemen op het werk. Ik heb meermaals gevraagd om een oplossing te zoeken om de problemen om te lossen. Na het terugkeren op kantoor ben ik ontslagen. Op mijn ontslagbrief staat geen reden. De werkgever vraagt om mijn opzegtermijn va 25weken (aangezien ik er 6jaar werk) uit te doen ipv een opzegvergoeding te betalen. Indien ik ander werk vind zouden ze me laten gaan.
Ik vind het heel bizar dat je van iemand zonder motivatie, problemen op het werk en burn-out symptomen toch nog kan vragen deze opzegtermijn te doen aangezien me dit niet echt bevorderlijk lijkt.

Ondertussen heb ik ander werk gevonden waar ik zo snel mogelijk zou willen starten. Kan ik dan vroeger vertrekken (zoja hoe snel) en de opgegeven opzegtermijn opeisen in een opzegvergoeding?

Alvast bedankt!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2018 16:22

Je kan met de werkgever overeenkomen dat men je laat vertrekken, dit kan wettelijk.

Maar laat dit op papier zetten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 19 jun 2018 16:37

De werkgever is perfect in zijn recht als hij eist de opzegperiode te werken. Hij is in geen geval verplicht je onmiddellijk te laten gaan en de resterende termijn uit te betalen.

Je kan, mits je ander werk hebt, jouw tegenopzeg geven. In jouw geval zou de tegenopzeg 4 weken duren.

P.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 19 jun 2018 16:42

Je kan, in overleg met je werkgever, onmiddellijk stoppen, zonder opzegtermijn of opzegvergoeding.

Je kan NIET eisen dat ze opzegvergoeding betalen ipv opzegtermijn te presteren. En je kan al helemaal niet eisen dat je 'mag' stoppen met werken (omdat je bij je nieuwe werkgever aan de slag kan) EN een opzegvergoeding eisen. In tegendeel: als je zou eisen om je opzegtermijn niet uit te doen, kan de werkgever een opzegvergoeding eisen van jou.

Mij lijkt het dan ook best om in onderling overleg een einddatum overeen te komen, zonder opzegvergoeding. Anders is tegenopzeg idd de oplossing.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”