Ibo vroegtijdig stop gezet

Anoniem87
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ibo vroegtijdig stop gezet

#1 , 06 jun 2018 10:26

Goededag allemaal.

Ik heb een vraag en heb een account aangemaakt hier op het forum,in hoop dat iemand antwoord en/of advies heeft voor mij.
Het zit namelijk zo: in maart heb ik een IBO contract van 6 maanden afgesloten met een werkgever. In de 3 maanden die volgden heb ik alle opdrachten uitgevoerd die me gegeven werden, ik wil niet te veel in details trden,maar het gaat om bouw, en opdrachtenndie ik dagelijks moest uitvoeren waren allemaal hetzelfde en maar een deel van de opleiding en van het vak die mij aangeleerd moet worden.
Tot nu toe was het contact met de opleider goed, al was hij zelf weinig aanwezig en gaf niet veel advies, maar had ook geen commentaar op mijn werk. Nu, afgelopen week, begon het. Hij begon opeens boos te doen, gewoon pestgedrag om mij weg te pesten. Hier heb ik geen gehoor aangegeven en heb gewoon mijn werk gewoon verder gedaan. Werkgever heeft mij toen bij zich geroepen en meegedeeld dat hij mij financieel niet kan trekken en dat ik beter zelf ontslag kan nemen. Ik heb dit geweigerd. En dan komt maandag vdab consulent aan op de werf en deelt mee dat ik volgens de werkgever niet verder opgeleid kan worden,omdat er te veel tijd in gaat zitten, dat hij niet tevreden is met mijn werk en dat de contract vroegtijdig stop gezet wordt, zonder sancties voor mij en voor de werkgever.
VDAB wilde mijn kant van het verhaal niet eens aanhoren, het was volgens hem een te ingewikkelde kwestie en hebben ze mij de deur gewezen. De overeenkomst die mij werd gegeven om ter plaatse te ondertekenen,heb ik niet ondertekend, want weet ik veel wat voor kleone lettertjes ze er allemaal in hebben staan en welke gevolgen het voor mij zou hebben.
Ik vind deze hele situatie ontzettend oneerlijk, ik voel me gebruikt. Drie maandjes super goedkoop kracht binnen gehaald om alle zware klussen uit te voeren,om dan aan de deur te worden gezet. En VDAB handelt in het voordeel van de werkgever en ondersteunt zijn interressen.
Welke stappen kan ik ondernemen? Want volgens het contract moet ik de resterende maanden uitbetaald krijgen, maar nu gaat dit dus niet gebeuren, omdat vdab de werkgever steunt. Moet ik contact opnemen met mijn vakbond,ombudsdienst of mij er gewoon erbij neerleggen, omdat dit een usual case is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2018 10:47

Als de werkgever je éénzijdig de IBO stop zet dan kan daar een sanctie aan verbonden zijn.

Maar dit is hier niet het geval, hij heeft met de goedkeuring van de VDAB consulent dit contract stop gezet, dit speelt in je nadeel natuurlijk, daar gaan redenen toe geweest zijn vanuit de werkgever.

Ik denk dat er zelfs een sanctie gaat komen van uit de RVA naar u toe.

Je MOET zeker contact opnemen met je vakbond, zij kunnen dit misschien in de minne regelen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”