Werkgever beschuldigd werknemer van overtreden van regels

Tom1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werkgever beschuldigd werknemer van overtreden van regels

#1 , 06 jun 2018 01:45

Hallo allemaal,

Sinds januari 2018 ben ik in dienst als bediende bij een internationaal bedrijf. Ikzelf werk in een vestiging in belgie. (Omwille van mijn arbeidscontract geef ik geen exacte aanwijzigingen naar mijn werkgever)

Onlangst ben ik ziek geweest en heb ik een aangetekende brief ontvangen van mijn werkgever dat ik volgens hun niet binnen 48u mijn doktersattest had bezord aan hun. Ik ben op dinsdag 29/05/2018 ziek gevallen en heb mijn doktersattest doorgemaild naar de desbetreffende personen en heb deze mail afgedrukt op woensdag 30/05/2018 om 00:46u exact.

In mijn ogen is dit toch binnen 48u? Wat moet ik hiermee doen of wat zou een oplossing kunnen zijn. Ik ben door dit voorval zeer onzeker op mijn werk en heb een groot deel van mijn vertrouwen verloren. Dit is misschien drastisch maar heb in het verleden teveel meegemaakt met werkgevers.

Hopelijk kan iemand mij hier wat raad over geven. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2018 07:11

100 percent is dit niet dit is enkel geldig wanneer dit in het werkplaats reglement staat dat het mag gemailt worden mag het als dit er niet in staat mag het niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tom1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2018 07:33

@denlowie

Bedankt voor u antwoord. Mijn werkgever heeft dit schriftelijk bevestigd dat dat mocht bij het ondertekenen van het contract. Het arbeidsregelement heb ik tot op heden nog nooit gezien of ontvangen. Dit gingen ze mij nog bezorgen. Als ik erachter vraag weten ze niet waar dit is.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2018 08:50

Het arbeidsreglement die moet uithangen zodat de arbeiders het ten allen tijde kunnen lezen , bij zeer veel hangt dit aan de prikklok of in de eetkamer, of op een zeer zichtbare plaats, als er sociale inspectie komt is het eerste waar zij naar zien!
Als je dit schriftelijk bevestigd is dan is er zeker geen discussie erover, persoonlijk denk ik dat het in 2018 dit moet kunnen, ik ben natuurlijk niet de wetgever.
Dit heeft maanden terug eens op de radio geweest bij de inspecteur op radio 2.

Je kan je overste dus melden dat je schriftelijk bevestigd heeft gekregen dat dit dus mocht, als er een syndicale afvaardiging is vraag het hun voor dit in het arbeidsregelmet op te nemen en dit reglement op wettelijke wijze doen uithangen !

Sociaal Strafwetboek Art. 200. Opmaak van het arbeidsreglement
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of zijn lasthebber die, in overtreding met de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, geen rechtsgeldig arbeidsreglement heeft opgemaakt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”