Conventionele ancienniteit omrekenen naar opzegperiode

ANNEKE09
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Conventionele ancienniteit omrekenen naar opzegperiode

#1 , 05 jun 2018 14:58

Ik heb contract met werkgever en ben beginnen werken op 4/7/2017. ik ben ontslagen met ingang 26/5/2018. In mijn contract werd verwezen naar een conventionele ancienniteit van 4/7/2013. Deze datum geldt voor opzegperiode en andere voordelen. Concreet zou dit betekenen dat ik recht heb op opzegperiode van 3 maanden en 15 weken. Althans, dat dacht ik. Nu meldt men mij dat dat niet klopt. Blijkbaar zou de periode van voor 1/1/2014 in geval van conventionele ancienniteit op dezelfde manier berekend worden dan de periode na 2014. Dus men houdt wel rekening met een ancienniteit van 5 jaar maar berekend volgens het systeem van 2014. Klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2018 15:08

Ik heb contract met werkgever en ben beginnen werken op 4/7/2017. ik ben ontslagen met ingang 26/5/2018. In mijn contract werd verwezen naar een conventionele ancienniteit van 4/7/2013. Deze datum geldt voor opzegperiode en andere voordelen. Concreet zou dit betekenen dat ik recht heb op opzegperiode van 3 maanden en 15 weken. Althans, dat dacht ik. Nu meldt men mij dat dat niet klopt. Blijkbaar zou de periode van voor 1/1/2014 in geval van conventionele ancienniteit op dezelfde manier berekend worden dan de periode na 2014. Dus men houdt wel rekening met een ancienniteit van 5 jaar maar berekend volgens het systeem van 2014. Klopt dit ?
Alles hangt af hoe het is opgenomen in je arbeidscontract !!

Wanneer bijvoorbeeld een conventionele anciënniteit wordt vermeld zonder enige bijkomende verduidelijking, zal dit niet beschouwd worden als een clausule die invloed heeft op de opzeggingstermijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”