opzegtermijn

kineva
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn

#1 , 04 jun 2018 19:47

Beste,

ik heb een vraag i.v.m. de opzegtermijn van een contract van onbepaalde duur.

Ik ben gestart met werken op 21/09/2016. Mijn baas heeft mij in januari 2018 een annex laten tekenen van mijn huidig contract. Dit ging enkel over de maaltijdscheques had hij mij verteld en vroeg me gewoon een krabbel te zetten. Vertelde me dat alles wettelijk is.

Nu wil ik graag mijn opzeg geven zodat als ik uit dienst ga, ik juist iets meer dan 2 jaar in dienst ben geweest. Dus mijn contract met opzeg zou moeten lopen tot 23/09/2018. Ik heb opgezocht en kom uit dat ik wettelijk 5 weken opzeg termijn heb. Nu blijkt dat in de annex, echter ook een paragraaf staat die niet over de maaltijdcheques gaat maar over de opzeg termijn. Er staat dat ik een opzeg heb van 6 maand, is dit wettelijk?

Deze paragraaf staat/ stond ook in de contracten van mijn collega's. Echter, mijn collega's die hun opzeg gegeven hebben, hebben nooit die 6 maand moeten doen, enkel de wettelijke opzeg termijn.
Is het dan correct als ik mijn opzeg brief 15/08/2018 verstuur zodat die in gelde gaat vanaf maandag 20/08/2018 tot 23/09/2018?
Klopt dit of maak ik ergens een fout in mijn redenering?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Met vriendelijke groeten,

E.B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2018 15:05

Voor zover ik weet mag een werkgever de wettelijke opzegtermijnen niet zomaar wijzigen in het nadeel van de werknemer (dus geen langere opzegtermijn indien de werkgever opzegt, of kortere indien de werkgever opzegt). Ik vermoed dus dat die clausule nietig is (maar ben niet 100% zeker. Ik vermoed dat iemand anders dit hier wel kan bevestigen / ontkennen).

U maakt dus geen fout in uw redenering voor zover ik weet. Wel enkele opmerkingen:
1. U mag uw ontslagbrief veel vroeger sturen als je dit wenst. Als jij nu reeds uw ontslagbrief stuurt met de melding dat je nu reeds laat weten dat je ontslag wenst te nemen en je opzegperiode zal ingaan op 20/08, mag dit. Maar uiteraard is het begrijpelijk als je dit liever niet doet om negatieve reacties te vermijden. Gewoon zien dat je op tijd bent, in dat geval (dus beter 13/8 dan 15/8 opsturen).
2. Vermeld geen einddatum van uw opzegtermijn. Als je daarin een fout maakt, zou dit een ongeldige opzegtermijn opleveren. Hou het dus bij: een wettelijke opzegtermijn van 5 weken die start op 20 augustust 2018. Dit is als formulering voldoende.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2018 15:24

Art. 37/2. Opzegtermijnen liggen wettelijk vast !

Kunnen enkel bij onderlinge overeenkomsten veranderd worden bij ontslag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”