Ontslag combinatie vrijstelling prestaties en verbrekingsverg

Wvdnelle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag combinatie vrijstelling prestaties en verbrekingsverg

#1 , 04 jun 2018 10:41

Beste
Na 9 jaar h ik onverwacht mijn ontslag gekregen. Mijn opzeg komt ongeveer op 9 maanden maar mijn bazin ziet me liever niet terug op de bureau aangezien mijn ontslag al veel ophef in groep h veroorzaakt.
Ik heb nu 1 maand vrijstelling v prestaties getekend. Ik heb echter al nieuwe job op 1 sept. Moet ik mijn vrijstelling laatste keer verlengen tot eind aug om erna de rest v mijn nog verbrekingsvergoeding voor de resterende 6 maanden of dadelijk nu mijn verbrekingsverg vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 04 jun 2018 11:07

Beetje vreemde situatie, dus u hebt 9 maanden opzeg, maar u bent akkoord gegaan met 1 maand vrijstelling van prestaties? Wat volgt daarna, maand per maand vrijstelling vragen en hopen dat ze niet eist dat je terug komt werken?
Zolang er geen vrijstelling voor de volledige periode is getekend, kan uw oude werkgever na die eerste maand altijd eisen dat u de resterende 8 maanden terug komt werken. U blijft volledig in dienst gedurende die hele periode, met alle verplichtingen van dien!
U kan niet eisen dat u niet meer komt, en een verbrekingsvergoeding krijgen! In tegendeel, wanneer u niet meer komt opdagen dan moet u een vergoeding aan uw oude werkgever betalen!

Vergeet ook niet, dat wanneer ergens in uw arbeidsovereenkomst/arbeidsreglement vermeld staat dat u tijdens uw contractperiode niet mag werken bij een concurrent (of zelfstandig zijn in dezelfde sector), men deze clausle kan gebruiken om onder de betaling van uw loon uit te geraken wanneer u tijdens de "vrijgesteld van prestaties" periode een andere job (in dezelfde sector) aanneemt. Een van de redenen dat werkgevers zoiets prefereren!

Ik zou sowieso onmiddellijk de verbrekingsvergoeding vragen, u heeft geen enkel voordeel aan vrijstelling van prestaties (waarbij u de hele periode in dienst blijft echter zonder te moeten werken).
Of op zijn minst vrijstelling van prestaties voor de volledige opzegperiode. Dan bent u op zijn minst zeker dat u bij uw nieuwe werkgever aan de slag kunt, nu hebt u die zekerheid niet!
Vrijstelling van prestaties moet u niet verplicht aannemen, maar kan u ook niet eisen, net zoals verbrekingsvergoeding, dus het zal allemaal van je oude werkgever afhangen of u al dan niet mag vertrekken!

U kan natuurlijk ook voorstellen van in "onderling overleg" te vertrekken zonder verbrekingsvergoeding wanneer u wenst bij uw nieuwe werkgever te beginnen, maar gek genoeg is ook dat uw oude werkgever niet verplicht toe te staan, alhoewel ze daar meestal wel mee instemmen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”