Opzeg tweede contract bepaalde duur

cnbs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzeg tweede contract bepaalde duur

#1 , 30 mei 2018 11:37

Vorig jaar december 2017 sloot ik een contract van bepaalde duur af als bediende (in een winkel) voor 4 maand (tem maart 2018) ter vervanging van een werknemer in zwangerschapsverlof. Dit was voor mij een tussenjob in afwachting van het iets vinden in kader van mijn studies.
Aangezien ik ten tijde van maart nog niets anders had gevonden, had ik gevraagd om nog enkele maanden aldaar te kunnen blijven werken. Ik kreeg mijn C4 van het eerste tijdelijk contract, en we maakten een nieuw tijdelijk contract op dat inging op 1 april 2018 en eindigt op 30 september 2018. Nu heb ik recent een jobaanbieding gekregen in het kader van mijn studies en zou ik graag mijn contract in de winkel opzeggen.

In mijn contract staat volgende paragraaf:

"Deze overeenkomst neemt automatisch een einde bij het verstrijken van de termijn zoals voorzien in artikel 2 (30 september).
In geval van beëindiging van de overeenkomst voor het verstrijken van de termijn is een vergoeding verschuldigd overeenkomstig artikel 40/1 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Indien het om de eerste arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur gaat, is volgende paragraaf van toepassing:
Tijdens de eerste helft van de overeenkomst kan de overeenkomst verbroken worden via de betekening van een opzeg overeenkomstig bovenvermelde wet".

Ik heb dit online nagekeken en dacht te kunnen veronderstellen dat dit betekent dat ik nog tot ongeveer de derde week van juni (daarna zit ik over de helft van mijn 6 maanden durende overeenkomst) mijn opzeg (van een week) eenzijdig kan doen.
Nu ben ik echter nog eens verder beginnen zoeken en zag ik dat deze mogelijkheid niet geldt bij opeenvolgende contracten van bepaalde duur. Nu weet ik niet of mijn situatie daaronder valt - aangezien het voor een werkgever niet zomaar mogelijk is om dergelijke opeenvolgende contracten aan te bieden, tenzij aan bepaalde voorwaarden werd voldaan.

Indien ik hier juist zou denken, dat ik eigenlijk over geen opzegmogelijkheid beschik, bestaat er dan enig ander alternatief? Bijvoorbeeld in overleg met mijn werkgever de datum van het tijdelijke contract herzien, of, met wederzijdse toestemming het tijdelijke contract vroeger beëindigen dan aangegeven staat?

Dankjewel alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2018 12:43

Men kan contracten bepaalde duur op één volgend tot max 2 jaar, dus daar is er geen probleem.
Natuurlijk kan je altijd met de werkgever overeen komen om vroeger te vertrekken anders zal het voor u een dure opzeg worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”