Ontslag tijdens ziekte

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Ontslag tijdens ziekte

#1 , 30 mei 2018 11:19

Hallo

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik ben sinds 15 september 2017 werkzaam in een poetsbedrijf. Mijn vriend werkt daar ook. We deden samen een toer. Omdat ik geen rijbewijs heb is het natuurlijk steeds moeilijk voor de baas om iemand te vinden als mijn vriend ziek is.
Mijn vriend zit nu met een hernia en mag al zeker niet werken tot 30 juni. Ik moet ook aan mijn pols geopereerd worden maar ik was nog niet in ziekenverlof. Nu zijn we donderdag op de bureau geroepen omdat mijn vriend vanaf toen op ziekenverlof was. De baas begin direct over medisch ontslag. Of mijn vriend dat zou kunnen gedaan krijgen van zijn dokter. Dan kon hij mijn vriend medisch ontslagen. Hij vroeg ook of ik dat zou willen. Want anders had hij een probleem omdat ik geen rijbewijs had. Als we dat zouden doen dan kregen we elke 250 euro. Maar mijn vriend en ik willen dat niet. Nu blijft hij bellen naar ons. We nemen niet op omdat we weten dat het daar over gaat. Kan hij ons verplichten om op zijn voorstel in te gaan? En als hij Me gewoon gaat ontslaan ( wat hij gaat doen,ben ik zeker van) wanneer moet hij dan me dan ontslaan?

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2018 11:29

Je hoeft dit niet aan te nemen, maar hij kan jullie ten allen tijde ontslaan, mits van de wettelijke vereisten in acht te nemen !
Voor u zal het snel kunnen gaan geen rijbewijs ?? en dan kan je u werk niet doen, dit zal stempelen worden vrees ik.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2018 11:52

Ja inderdaad. Dat is steeds een probleem geweest daar. Maar dat wist hij voor hij me aannam ook dat ik geen rijbewijs had. Maar we vonden het gewoon belachelijk dat hij aan ons vroeg of we daar mee akkoord wilden gaan en ons dan nog geld wou geven. Hij zei tegen ons dat het voor ons hetzelfde zou zijn maar dat het voor hun veel geld zou uitsparen. Maar als hij ons ontslaagd moet hij toch een vergoeding betalen hè. Dus is het voor ons niet hetzelfde. Hij zou veel geld sparen maar ons veel geld in ons zakken zitten. Want heb uitgerekend en hij zou mij nu al 6 weken moeten betalen als hij ons ontslaat op 1 juni. En dat is veel meer dan 250. Vind het gewoon vervelend dat hij ons blijft bellen. Gewoon voor ons te overtuigen om akkoord te gaan.

Weet u mss ook of er een terrein opstaat wanneer hij ons kan ontslaan. Of speelt dat geen rol

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2018 12:06

Hij kan ook jullie niet ontslaan en rustig afwachten en u doen stempelen !

Want er is geen reden om jullie te ontslaan, ziekte is geen reden.

Maar pas op dat hij jullie niet voor zware redenen ontslaat, onwettig afwezig zijn etc..

Want hij kan ook eisen als hij jullie ontslaat dat je die weken moet werken, dan zal je toch met iemand anders moet meer rijden of er is niks van ontslag vergoeding. !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2018 12:14

Ik denk wel dat hij ons gaat ontslaan hoor. Want hij zei dat het voor hem meer geld gaat kosten als hij ons zo zou ontslaan als we niet meewerken aan medisch ontslag. Ik ben voor het eerst nog niet terug aant werken. En blijkbaar heeft hij al iemand aangenomen die onze toer nu al doet en er staat nog een advertentie op VDAB om die persoon te gaan helpen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2018 12:39

Je bent pas ontslagen als je u ontslagbrief gekregen heeft, maar hij kan wel al dop aangevraagd hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2018 12:56

Hoe bedoel je dat hij al dop kan aangevraagd hebben. En wat zijn dan de gevolgen daarvan. Dat kan hij toch niet zonder mijn toestemming. Ik ben momenteel gewoon nog op ziekteverlof.

gunther77
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2018 17:29

onder ziekte kan men niet ontslagen worden tenzij je het arbeidsovereenkomst hebt geschonden vb proefperiode enz.. men mag geen slechte c4 meegeven dit kan je dan aanvechten op gerecht en hij moet volledig uitbetalen.als jullie zelf opstappen moet hij niets betalen en kunnen jullie niet doppen!

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 30 mei 2018 17:34

Neem contact met uw vakbond en uw ziekenfonds en leg daar de situatie uit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mei 2018 19:50

Hoe bedoel je dat hij al dop kan aangevraagd hebben. En wat zijn dan de gevolgen daarvan. Dat kan hij toch niet zonder mijn toestemming. Ik ben momenteel gewoon nog op ziekteverlof

.
Dop moet hij een tijdje op voorhand aanvragen dit kan zelfs voor maanden op voorhand, zijn ziekte heeft hier niks mee te maken, als je genezen bent kan men den dop onmiddellijk doen ingaan, de werkgever kan het jullie zeer moeilijk maken !
Met u alleen is hij niks je heeft geen rijbewijs en ziek blijven tot je man genezen is dit geloof je toch zelf niet,, de zieken bond kan je ook doen werken, ook de controle arts kan beslissen dat je moet gaan werken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mei 2018 23:33

Ik was ook niet van plan om ziek te blijven. Ik moet ook geopereerd worden. Dus ik ben voor het eerst niet aan het werk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”