Anciënniteit interim & tijdelijk contract

MilaK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Anciënniteit interim & tijdelijk contract

#1 , 30 mei 2018 09:28

Hallo allemaal,

Ik ben sinds mei 2012 actief bij mijn huidige werkgever. Vanaf mei 2012 tot juli 2013 met interim contracten. Vanaf juli 2013 met een contract van bepaalde duur. En vervolgens vanaf 1 januari 2014 met een contract van onbepaalde duur.
Nu ben ik redelijk ver in een sollicitatieprocedure. Ik zou hen in een volgend gesprek een idee moeten geven van mijn opzegtermijn als ik ontslag neem.
Hoe kan ik mijn opzegtermijn berekenen? Gelden de interim contracten en het contract van bepaalde duur ook meer voor mijn anciënniteit?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2018 09:47

Interim is verworven anciënniteit.,

maar niet altijd! .dat is alleen het geval wanneer de functie die men onder het vast contract van bepaalde duur en onbepaalde duur uitoefende net dezelfde was als diegene men als interim uitgeoefend heeft.

De wet bepaalt al sinds 1 januari 2012 dat interimperiodes onder de geciteerde voorwaarden meetellen voor de verworven anciënniteit. De Wet op het eenheidsstatuut heeft dit uitgebreid tot alle interims, ongeacht de datum van aanwerving.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 30 mei 2018 13:13

Interimarbeid is nooit verworven anciënniteit, behalve bij de overgang van interim naar een contract van onbepaalde duur en dit enkel ter berekening van de eventuele duur van een opzegtermijn. In alle andere gevallen start uw anciënniteit bij uw werkgever de eerste dag van uw contract. Alle anciënniteitsgebonden elementen tijdens de uitvoering van het contract worden steeds berekend aan de hand van uw eerste dag van uw contract. Dus enkel in het geval van een opzeg tijdens een contract van onbepaalde duur, moet voor de berekening van de duur van de opzegtermijn de interimperiode meegeteld worden in de anciënniteit.

Bij een contract van bepaalde duur bent u gebonden aan de einddatum van dit contract. Een contract van bepaalde duur kan enkel worden opgezegd in de eerste helft van de duur van dit contract (met een maximum van 6 maand). Stel dat u een contract van bepaalde duur hebt van 10 maanden, dan kan u pas tijdens de eerste 5 maanden een opzeg geven. Nadien is de arbeidsovereenkomst niet meer opzegbaar en dient u bij uw werkgever prestaties te leveren tot de einddatum voorzien in het contract.

U kan steeds vragen aan uw werkgever om het contract in onderling akkoord te verbreken. Uw werkgever is niet verplicht hierop in te gaan.

U kan uw contract ook éénzijdig verbreken, maar de werkgever heeft dan de mogelijkheid om van u een verbrekingsvergoeding te eisen gelijk aan het loon voor het nog resterende gedeelte van het contract.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”