Pesterijen en arbeidsongeschiktheid.

Atx2212
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pesterijen en arbeidsongeschiktheid.

#1 , 25 mei 2018 15:44

Goedemiddag Forum gebruikers,

graag had ik mijn vraag hier even in de groep gegooid. Na het lezen van andere onderwerpen kon ik op mijn situatie niet het gepaste antwoord terugvinden.

Ikzelf ben reeds 4 jaar werkzaam in een kleine kmo die installatiediensten aanbied, ik ben actief als handelsvertegenwoordiger.

De samenwerking met de firma verliep vlekkeloos tot een dik jaar terug.

Aangezien we bepaalde materialen verkopen en dat deze alsook dienen geplaatst te worden bij onze klanten beschikken we over een interne dienst en een ploeg van plaatsers. Dikwijls komen deze plaatsers uren te kort om de plaatsing uit te voeren dit omdat ze niet beschikken over het nodige materiaal/ ze liever roken dan werken/ onkunde. Wat uiteraard een smak geld kost aan de firma.

Een maand geleden kreeg ik opeens te horen dat er mensen gingen afvloeien, en in het team kregen enkele plaatsers hen ontslag. (wel ze werden gedwongen tot ontslag).

Ik voeg hier ook aan toe dat ik in 2017 mijn eigen bijberoep gestart ben => die niks te maken heeft met de huidige sector waar ik te werk gesteld ben. Maar toch krijg ik hierdoor een dispuut met de zaakvoerder en merk ik dat ik verschuivingen zie in mijn taken.

Sedert dan merk ik dat projecten plotseling toegewezen worden aan anderen binnen de firma, dat alles wat ik doe toch steeds weer fout is (nochtans denk ik daar anders over) en worden er redenen gecreëerd mi. om te staven naar een ontslag zonder verbreking en uitwinningsvergoeding. Sommige afspraken worden km ver van elkaar gepland, afspraken worden gemaakt op de meest onmogelijke momenten.

Er zijn reeds 2 aangetekende brieven doorgestuurd waarop ik telkens met de juridische dienst van mijn vakbond op geantwoord heb. en steeds de stellingen kon weerleggen.

de stellingen kan ik aanleveren in PM.

vorige maandag tijdens pinksteren kwam ik zwaar ten val waarop ik een blessure opliep.

Zoals mijn arbeidscontract me zegt dien ik mijn huisarts op te zoeken me te laten onderzoeken en mijn doktersattest in te dienen binnen de 48 u (waar ik ook aan voldaan heb).

De huisarts kent mijn verleden en letsels en schreef me spierontspanners en ontstekingsremmers voor en RUST dit tot 01/06 . Tijdens ons gesprek kwamen de 'pesterijen' op het werk naar boven en hoe deze doorwegen op mijn gemoed, hij ziet hier een aankomende burnout...
De huisarts noemt het een klassiek geval van 'bossing= baas die me buiten pest'.

De volgende dag ontvang ik het bevel om de controle arts te bezoeken, zogezegd zo gedaan stipt aanwezig en direct behandelt als een 'leegganger, profiteur' terwijl ik een werknemer ben die werkt in de firma alsof ze van mezelf kan zijn dwz / weinig of geen verlof / geen ziektes, of grillen waarvoor men thuisblijft / weekends werk en steeds bereikbaar. (noem het maar werken zoals een zelfstandige doet). Deze controle arts heeft me onderzocht op 4 minuten tijd en heeft daaruit zijn diagnose gesteld dat ik perfect gezond ben, en zijn inziens geen 66% werkongeschiktheid heb voor het beoefenen van mijn job. Tevens is deze controle arts ook een klant van de onderneming wat naar mi ruikt naar belangenvermenging.

na het bezoek diende ik een ontvangstbrief te tekenen met daarin zijn bevindingen (degen die hem willen PM)

Buitengekomen en direct contact opgenomen met de juridische dienst van mijn vakbond => 'Deze arts mag zich daarbij uitspreken over de waarschijnlijke duur van de arbeidsongeschiktheid maar hij mag geen bevel geven om het werk te hervatten op een welbepaalde dag. U hoeft daarom het werk niet te hervatten.'

in geval van betwisting van de diagnose dienen beide geneesheren (controlearts en huisarts) contact met elkaar te hebben.
Initiatief zou genomen moeten worden door de controlearts => dit was niet gebeurd.

Vandaar ben ik me diezelfde dag 's avonds gaan aanbieden bij de huisarts op aanraden van mijn vakbond. Deze heeft op dat moment mij terug onderzocht en blijft bij zijn diagnose, hierop heeft hij telefonisch contact opgenomen met zijn 'collega controlearts' en hem uitgelegd wat zijn diagnose inhoud => de controle arts was niet akkoord en zei: dan dient u een derde partij aan te stellen = Scheidsrechter/arbitrage arts.

Ik heb gelezen dat ik dit binnen de twee werkdagen moet doen opvolgend op de brief van de controle arts.

er zijn blijkbaar twee mogelijkheden:

-ofwel binnen de twee werkdagen na de overhandiging van het geschrift waarin de controlearts zijn bevindingen meedeelt, kunnen werkgever en werknemer in onderling akkoord een arts scheidsrechter aanwijzen.
-ofwel kan uzelf binnen diezelfde periode van twee werkdagen eenzijdig een arts scheidsrechter aanstellen. Deze arts moet voorkomen op de lijst die bijgehouden wordt bij de FOD WASO.


Hier zitten we nu, dwz dat ik maandag aanstaande naar deze arts arbitrage arts mag gaan om wel degelijk aan te tonen dat ik werkonbekwaam ben.


Mijn vragen aan jullie:

1) Wat kan ik doen aan het fenomeen BOSSING ? (zaakvoerder tracht me buiten te krijgen met pesterijen zodoende ik over ga tot zelf ontslag zonder verbreking en uitwinning.)
2) Waar stopt dit spelletje? Ik zelf zou graag mijn ontslag nemen bij deze situatie het voelt echt niet prettig aan, maar dan geef ik exact wat de werkgever wil.. Weggaan zonder daarvoor zijn verplichtingen te hoeven nakomen maw. mij te betalen.
3) ik heb het gevoel dat praten met de werkgever ook geen optie meer is, telkens maal weet hij het in te kleden en schuift de bal in mijn kamp... en komt hij enorm dreigend over...

ik zit letterlijk met de handen in het haar en weet me geen raad meer.

advies is welkom.
mvg
ATX.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2018 15:56

Snel ander werk zoeken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Atx2212
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2018 16:06

Snel ander werk zoeken !

Akkoord maar ik wens natuurlijk mijn verbreking en uitwinning niet te mislopen,.... ander werk zoeken zal voor mij niet het grootste probleem zijn aangezien ik uw stelling volg: Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 mei 2018 16:10

Tegen een dergelijke baas kan je niets doen. Hij zal u blijven"bossen", totdat je zelf vertrekt, of ergens een zware fout maakt.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 25 mei 2018 18:50

Ik dacht dat bij de medische dienst ook een vertrouwensarts is die o.a. pesten op het werk op zijn 'to do lijst' heeft.
Uw vakbond kan u daarbij helpen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”