Ontslag nemen na overname

SMB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen na overname

#1 , 19 mei 2018 12:16

Beste kenners,

Ik zou ontslag willen nemen op mijn huidig werk maar ik krijg tegenstrijdige informatie over de opzegtermijn die daarmee gepaard zou gaan.

De situatie is als volgt:
Ik werk sinds midden februari 2017 in een horecazaak gekoppeld aan een sportclub. Op dat moment werd dat in onderaanneming uitgebaat door een VOF waarbij ik in dienst was als kelner. Door financiële (en relationele) problemen hebben mijn bazen in februari 2018 besloten om er mee op te houden en de eigenaars van de sportclub (en dus ook de horecazaak) zouden het beheer van de horecazaak zelf in handen nemen. Eind maart zouden mijn oude bazen dan de deuren toe doen en in april zou het dan in handen zijn van de sportclub. In die periode ben ik in overleg gegaan met de overnemers over mijn aankomend contract aangezien ik wel in dienst zou blijven als kelner.

Op het moment zelf wist ik dat dit problemen ging geven maar ik heb de 31ste maart een contract getekend met de eigenaars van de club om als kelner in dienst te blijven. Dit met een verhoogd loon en deze keer in voltijdse dienst terwijl ik daarvoor enkel 30 uren deed. Ik zeg problemen ging geven omdat ik geen voltijdse job wilde (ik ben namelijk nog zelfstandig in bijberoep) maar mondeling met hun had afgesproken dat ik ze de tijd ging geven om nieuw personeel te zoeken en dat we dan mijn contract zouden herbespreken. Dat willen ze nu uiteraard niet meer doen. Vandaar mijn (voornaamste) reden voor mijn ontslag. Daarnaast heb ik de 31ste een beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds akkoord getekend met mijn oude werkgever. Ook geen slimme zet, maar dat weet ik nu.

Aangezien ik mijn ontslag wil indienen zit ik met de vraag wat mijn opzegtermijn zou zijn. Volgens de vakbondsafgevaardigde moet ik enkel 1 week doen aangezien ze mijn anciënniteit niet overgenomen hebben en maar minder dan 3 maanden in dienst ben. Daar staat namelijk niets van in mijn nieuw contract of in mijn loonbrief. Volgens een vriendin die advocate is doet dit alles er niet toe en telt het feit dat ik ononderbroeken ben blijven werken op dezelde locatie als aanduiding dat ze me wel degelijk overgenomen hebben en dus mijn anciënniteit moeten overnemen, ook al hebben wij een nieuw contract besproken en getekend. Dan zou ik dus 4 weken opzeg moeten doen.

Voor de duidelijkheid is er wel degelijk een overdracht gebeurd van goederen (voedsel, materiaal, etc.) maar van de details van hun akkoord ben ik uiteraard niet op de hoogte.


Is er iemand die hier verduidelijking kan in brengen? Ik wil niet dat ze mij een boete kunnen opleggen omdat ik mijn opzegtermijn niet heb gerespecteerd en tegelijk wil ik zo snel mogelijk weg want dat bedrijf is volledig verzuurd en zichzelf de grond in aan het werken en het personeel erbij.

Met vriendelijke groeten,
SMB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2018 12:41

Is de VOF overgenomen of enkel de goederen aangekocht?? hebben ze nog het zelfde ondernemingsnummer ???

De overnemer als deze niet de VOF heeft overgenomen heb je geen anciënniteit en ben je na een week vrij !

Ik denk niet dat ze VOF hebben overgenomen , daar dit niet zo eenvoudig is bij een VOF
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SMB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2018 13:17

Is de VOF overgenomen of enkel de goederen aangekocht?? hebben ze nog het zelfde ondernemingsnummer ???

De overnemer als deze niet de VOF heeft overgenomen heb je geen anciënniteit en ben je na een week vrij !

Ik denk niet dat ze VOF hebben overgenomen , daar dit niet zo eenvoudig is bij een VOF
De VOF bestaat nog, dus zijn het enkel de goederen die overgenomen zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2018 15:50

Dan zijn die nieuwe werkgevers en is er geen anciënniteit
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”