Ontslag genomen tijdens ziekte: wat na opzegtermijn?

Siouxsie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag genomen tijdens ziekte: wat na opzegtermijn?

#1 , 13 mei 2018 15:58

Sinds enkele maanden zit ik thuis met een burn-out. Omdat ik het absoluut niet meer zag zitten terug te keren naar de werkvloer (ik heb het even geprobeerd, maar ben na 1 week al terug hervallen), heb ik mijn ontslag ingediend. Mijn opzegtermijn is bijna voorbij en nu vraag ik me af: welke stappen moet ik nu ondernemen om in orde te zijn? En wat zijn de consequenties van mijn beslissing?

* Ik sta nu nog op de ziekenkas (ziekteverlof is met enkele maanden verlengd): heb ik nog recht op een ziekte-uitkering voor de komende maanden (aangezien ik zelf mijn ontslag heb ingediend). Moet ik mijn ziekenfonds op de hoogte brengen van het feit dat ik ontslag heb genomen? Mijn verlenging van mijn ziekteverlof is gebeurd toen ik nog in mijn opzegtermijn zat.

* Moet ik mij al inschrijven bij de VDAB? Ik heb geen idee wat ik moet aanduiden. Momenteel sta ik nog geregistreerd als "ik werk voltijds", moet ik iets aanpassen van zodra mijn opzegtermijn erop zit? Of moet ik niks aanpassen zolang ik nog in ziekteverlof zit (ook al ben ik dan werkloos)

* Ik besef dat ik een sanctie ga krijgen van de RVA en dus geen recht ga hebben op een werkloosheidsuitkering eens ik uit ziekteverlof ben. Wat betekent dit voor mijn "sociale rechten", indien ik niet onmiddellijk werk vind? Want ik heb geen loon én geen uitkering, dus betaal ook geen sociale bijdragen.

Hopelijk weten jullie raad. Alvast heel erg bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding