Addendum bij halftijds contract onbepaalde duur

artnouveau
Topic Starter
Berichten: 15

Addendum bij halftijds contract onbepaalde duur

#1 , 10 mei 2018 15:03

Dag iedereen,

Ik werd in 2017 bij de Vlaamse overheid aangeworven in een administratieve functie met een contract onbepaalde duur (halftijds). De dienst waar ik ging werken zal eind dit jaar ophouden te bestaan. Hiervan was ik reeds op de hoogte bij het aangaan van het contract. Op dat moment stelde men mij meteen gerust dat er vanaf 1 januari 2019 een andere functie op mij zou wachten, eveneens de reden waarom ik meteen een contract onbepaalde en niet bepaalde duur kreeg. Zelf gaf ik bij sollicitatie aan dat ik liever voltijds zou werken, maar op dat moment was dit niet mogelijk. Men zei me wel meteen dat er zeker opties zouden zijn in de komende maanden om eventueel fulltime aan de slag te gaan. Enkele weken geleden kreeg ik dan het aanbod om voltijds te werken. Dit met een addendum bij mijn contract tot 31/12/2018. Dit om de achterstand op onze dienst te kunnen wegwerken vooraleer deze opgedoekt zou worden op het einde van het jaar. Een contract onbepaalde duur voltijds was nog niet mogelijk omdat men nog geen zicht had op welke dienst men mij zal plaatsen vanaf 1 januari 2019. Ik ben hiermee akkoord gegaan omdat ik gewoonweg weg al blij ben voltijds aan de slag te kunnen gaan. Nu ontvang ik thuis het addendum dat ik dien te ondertekenen en hierin staat het volgende:

Artikel 3 van de arbeidsovereenkomst dd. xx.xx.2017 tussen werkgever en werknemer wordt vanaf 1 mei 2018 aangepast als volgt:

Artikel 3: de arbeidsduur bedraagt 38 u/week (10/10 arbeidsprestatie). Het arbeidsrooster wordt vastgesteld zoals beschreven in de dienstorders

Verder is er helemaal niets opgenomen in het addendum. Er is geen vermelding dat het gaat om een tijdelijke verhoging van uren naar voltijds tot het einde van het jaar.

Als ik dit teken, kan ik dit dan zien als een contract van onbepaalde duur voltijds? Wat zijn de gevolgen als de werkgever na ondertekening toch zou zeggen dat het een fout is van hun kant? Wat zijn dan mijn opties? Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik hiermee meteen voltijds voor onbepaalde duur aan de slag ben.

Hopelijk kunnen jullie mij gidsen in dit verhaal.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 10 mei 2018 15:57

Zoals ik het lees, denk ik dat het addendum aan je deeltijds contract van bepaalde duur (tem eind 2018) stipuleert dat je vanaf de maand mei ipv X uren per week; 38 uren per week dus voltijds werkt tot het einde van het contract. Het is een addendum ivm het wekelijkse uurrooster. Meer niet.

artnouveau
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 10 mei 2018 16:23

Zoals ik het lees, denk ik dat het addendum aan je deeltijds contract van bepaalde duur (tem eind 2018) stipuleert dat je vanaf de maand mei ipv X uren per week; 38 uren per week dus voltijds werkt tot het einde van het contract. Het is een addendum ivm het wekelijkse uurrooster. Meer niet.
Ik heb een deeltijds contract van onbepaalde duur, niet van bepaalde duur.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 10 mei 2018 22:09

@artnouveau oeps, even herlezen, was wat confuus ivm met die einddatum 31/12/2018/ Maar het is vrij duidelijk, denk ik: tijdelijk voltijds tem 31/12/2018 en daarna loopt je halftijds contract door.

artnouveau
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 10 mei 2018 22:18

@artnouveau oeps, even herlezen, was wat confuus ivm met die einddatum 31/12/2018/ Maar het is vrij duidelijk, denk ik: tijdelijk voltijds tem 31/12/2018 en daarna loopt je halftijds contract door.
Ja, het was ook niet al te helder uitgeschreven met al die verschillende data door elkaar :lol: Waarvoor mijn excuses.

Ik vind het toch vreemd dat er in het addendum geen vermelding is van de einddatum. Ik had gedacht dat ze daar specifiek hadden moeten inzetten dat er een einddatum is op 31/12/2018. Is toch een essentieel punt zou ik denken?

Bedankt voor je reactie!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”