taxibedrijf geen arbeidsovereenkomst en geen loon ontvangen

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

taxibedrijf geen arbeidsovereenkomst en geen loon ontvangen

#1 , 08 mei 2018 13:42

Ik zit met het volgende probleem : ik heb als bijverdienste nu de laatste 4 weken 8 weekendnachten gewerkt voor een taxibedrijf.
Ik heb enkel een arbeidsreglement ontvangen, maar geen arbeidsovereenkomst ...

Toen ik daar begon te werken had ik via de collega's van het bedrijf vernomen dat we maar rond de 50 euro per nacht zouden krijgen als loon, voor shiften van 19 uur tot 7 uur), de werkgever had me voor aanwerving mondeling gezegd 1/4e van de omzet ..., en inderdaad, ik heb ervaren dat de omzet telkens rond de 200 euro per nacht was, dus inderdaad slechts ongeveer 50 euro per nacht ... voor 12 uren werken, een Bulgaars loon dus.

Aan dat loon wil ik niet meer werken voor hun, en aangezien zij mijn loon van april niet voor de wettelijke 7e mei hebben betaald, heb ik dit weekend de omzet van de 2 nachten niet in hun kluis gelegd ...
Nu hebben ze net per mail gedreigd dat als ik vandaag het geld niet binnen breng, zij aangifte van diefstal zullen doen bij de politie omdat ik ongevraagd geld achter hou ...
Maar zij betalen mijn loon ook niet (op tijd) ...

Wat doe ik het beste ???
Want zij hebben mij geen getekende arbeidsovereenkomst bezorgd ... Wie zegt dat ze mij ooit gaan betalen ??

Alle raad welkom, waarvoor dank bij voorbaat !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2018 14:59

Altijd best een arbeidsovereenkomst vragen, maar wettelijk kan het ook mondeling, dus geen enkel probleem wat de arbeidsovereenkomst betreft.
Als er geen is dan is het een contract van onbepaalde duur en werk je volgens de algemene arbeidswet.

Maar zelf het geld achterhouden dit is niet goed voor u, hij kan klacht neerleggen voor diefstal !
Dat hij je loon nog niet geeft gegeven dit is naast deze kwestie en staat los van elkaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2018 15:21

dus ben ik ook nog gebonden aan een opzegtermijn waarvan ik de termijn niet ken, wegens geen schriftelijke overeenkomst ...
hoe kan ik stoppen bij deze baas met onmiddellijke ingang en zonder opzegtermijn ??

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat ik de omzet van vorig weekend niet kan achter houden, maar dat werkgevers je niet betalen of wel ooit eens als het hun past, ook al is het veel te laat ... Wat kan ik daaraan doen ??

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 08 mei 2018 15:23

Een ander aspect : als die arbeidsovereenkomst inderdaad geldig zou zijn, is er dan geen minimumloon voorzien?
Dat zou alvast iets meer kunnen bedragen dan 50 € bruto, dacht ik.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2018 15:48

Een ander aspect : als die arbeidsovereenkomst inderdaad geldig zou zijn, is er dan geen minimumloon voorzien?
Dat zou alvast iets meer kunnen bedragen dan 50 € bruto, dacht ik.
Bij taxis is het meestal op percenten, daar zijn geen minimum uurlonen!

Maar de vraag is, schrijft deze mijnheer T.S wel in, is dit niet in het zwart????

http://www.taxi-info.be/nl/pagina.asp?I ... 08_151409A

http://www.taxi-info.be/nl/pagina.asp?I ... hoofdstuk3
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2018 16:14

de baas zei bij het sollicitatiegesprek dat hij in termen van nettobedragen sprak, 25 procent.
Volgens collega's krijg je sowieso 50 euro netto per nacht, ook al haal je de omzet van 200 euro niet op een nacht (25% op 200 euro).
De collega's zeiden me dat iedereen als bediende wordt ingeschreven, of in het zwart als je niets op papier hebt ontvangen ...
Hoe weet ik nu als ik opzeg, hoeveel de opzegtermijn bedraagt, want ik heb niets op papier.
Niet dat ik naast geen loon ontvangen, ook nog een boete verschuldigd ben wegens het niet opvolgen van de opzegtermijn ...
Wat doe ik nu het beste ? Aangetekend opzeggen of mijn arbeidsovereenkomst opvragen ?
Of een gesprek aan tafel vragen als grote mensen ? Alhoewel ik daar aan twijfel want in de mail waarmee ze dreigen naar de politie te gaan, stond vlakaf dat ik maar in de horeca moest gaan werken als ik méér wil verdienen ...

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2018 16:15

ik werk er sinds vrijdag 13 april en heb 4 weekends 2 nachten van 12 uur gepresteerd

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mei 2018 16:25

stond vlakaf dat ik maar in de horeca moest gaan werken als ik méér wil verdienen ..


.
is dit een grap, horeca de allerslechtste betaler van Belgie.

je opzeg is 1 maand !
Maar je kan toch praten met die man zeker, zodat je geen opzeg moet doen, en hij moet je zeker betalen !!
Als hij veel kabaal maakt zeg hem dat je dit gaat door geven aan de sociale inspectie !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 mei 2018 19:37

heb net RSZ gebeld : ik ben officieel ingeschreven want er is Dimona aangifte t.e.m. 28 april, ook al heb ik vorig weekend op 1 en 2 mei daar ook gewerkt ... kan blijkbaar wekelijks verlengd worden ...
heb baas net gemaild dat ik het geld natuurlijk niet achter hou, en dat ik donderdag/vrijdag als grote mensen aan tafel wil om alles proper te beëindigen ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”