schuldvordering lopende

sossa69
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

schuldvordering lopende

#1 , 05 mei 2018 15:19

Hallo ik vind nergens informatie over de tijdsduur dat er een standpunt kan ingenomen worden door de curator na het indienen van de schuldvordering? het formulier dat nodig is voor het FSO wordt hierdoor niet verkregen. het bedrijf DUCATT is 23.05.2017 failliet verklaard bijna 1 jaar verder .. ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2018 15:54

Faillissement op 23/05/2017 dan gaat de afsluiting 30 dagen nadien gebeurt zijn.

Het standpunt wie en wat krijgt dit word bepaald op de sluiting vergadering en dit kan nog een paar jaar duren of misschien maandag al wie weet dit enkel de curator weet dit als hij een verzoekschrift indient tot sluiting, daar staat geen limiet op, ik weet niet in welke rang je schuldeiser bent.

Normaal gaat het als volgt.( beknopt en éénvoudig uitgelegd)

1 de bijzondere bevoorrechte schuld eisers art 19 hyp.
Dit zijn
De gerechtskosten
De kosten van laatste ziekte gedurende een jaar
De lonen van werknemers en betaling aan sociale zekerheidsinstellingen (RIZIV, RSZ etc.)
De bedrijfsvoorheffing

2/Dan komt de bevoorrechte schuld eisers
de hypotheken , banken en belastingen, fonds voor ongevallen verzekering

3/ en dan pas de gewone schuld eisers.

En als men het aan de gewone schuldeisers beginnen zoals leveranciers en andere klanten dan is het geld voor 99.99% tot 100% volledig op.

Dus bij de 99% van de faillissementen ziet de gewone schuld eiser geen centen meer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sossa69
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2018 22:15

Faillissement op 23/05/2017 dan gaat de afsluiting 30 dagen nadien gebeurt zijn.

Het standpunt wie en wat krijgt dit word bepaald op de sluiting vergadering en dit kan nog een paar jaar duren of misschien maandag al wie weet dit enkel de curator weet dit als hij een verzoekschrift indient tot sluiting, daar staat geen limiet op, ik weet niet in welke rang je schuldeiser bent.

Normaal gaat het als volgt.( beknopt en éénvoudig uitgelegd)

1 de bijzondere bevoorrechte schuld eisers art 19 hyp.
Dit zijn
De gerechtskosten
De kosten van laatste ziekte gedurende een jaar
De lonen van werknemers en betaling aan sociale zekerheidsinstellingen (RIZIV, RSZ etc.)
De bedrijfsvoorheffing

2/Dan komt de bevoorrechte schuld eisers
de hypotheken , banken en belastingen, fonds voor ongevallen verzekering

3/ en dan pas de gewone schuld eisers.

En als men het aan de gewone schuldeisers beginnen zoals leveranciers en andere klanten dan is het geld voor 99.99% tot 100% volledig op.

Dus bij de 99% van de faillissementen ziet de gewone schuld eiser geen centen meer !




Beste Lowie ik ben als werknemer bevoorrecht om mijn opzeg uitbetaald te krijgen en lonen vakantiegeld enzovoort.. ook is dit ingediend binnen de 30 dagen. Het FSO kan echter geen betaling doen ze hebben wel al beslist te betalen maar de curator houd de schuldvorderingen nog steeds in beraad en laat helemaal niks weten aan de syndicale delegatie! heel vervelend ..

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2018 08:39





Beste Lowie ik ben als werknemer bevoorrecht om mijn opzeg uitbetaald te krijgen en lonen vakantiegeld enzovoort.. ook is dit ingediend binnen de 30 dagen. Het FSO kan echter geen betaling doen ze hebben wel al beslist te betalen maar de curator houd de schuldvorderingen nog steeds in beraad en laat helemaal niks weten aan de syndicale delegatie! heel vervelend .

.
Als werknemer ben je een bijzondere bevoorrechte schuld eiser, dit ligt 100% aan de curator, dit is zijn werk, zelfs zijn eerste werk volgens het boekje !

De ham vraag is natuurlijk daar het zolang duurt is er Geld dat hij kan gebruiken om de vooropzeg uit te betalen ????

Als er niks in de kas zit ! dan kan hij er geen toveren, en het is dan pas dat FSO tussenkomt.

Stuur eens een mailtje naar de curator, en vraag hem om uitleg!

Zijn er onroerende goederen in het faillissement boedel ?

En al wat leasing is kunnen ze niet ten gelde maken
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sossa69
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2018 13:05

goede vraag de aandeelhouders zijn eigenaar van het gebouw maar dit wordt bij mijn weten niet verkocht de inboedel en de volledige productie staat te koop op veiling site troostwijk. dit wordt maar met mondjes maat verkocht + aan schrootprijzen. Het FSO is toch een onafhankelijk fonds dat dient om de werknemers te vergoeden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2018 13:37

Aandeelhouders eigenaar maar daarom is de NV nog geen eigenaar, en ja bij openbare verkopingen worden nooit grote prijzen betaald, en er gaan er zeer veel kosten er nog vanaf.

Wanneer betaalt het FSO?

De gemiddelde betalingstermijn bij het FSO kan worden geschat op 10 maanden na het faillissement. In eerste instantie zal het FSO een onderzoek voeren naar de onderneming. Indien dit onderzoek is afgelopen zal het een advies betreffende het dossier voorleggen aan het beheersorgaan van het FSO, zijnde haar Beheerscomité. Het is pas indien dit Beheerscomité een positieve beslissing neemt over de onderneming dat het FSO kan overgaan tot betaling.

De wet voorziet dat het FSO ten laatste binnen de drie maanden nadat het Beheerscomité beslist heeft en nadat het dossier volledig is zijn tussenkomst dient te verlenen. Wordt deze termijn overschreden, dan hebt u recht op interesten die ambtshalve worden betaald door het FSO.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sossa69
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2018 07:06

Dus vanaf dat de curator niets in kast heeft gaat het FSO de contractuele verplichtingen uitbetalen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”