werkgever geeft document mbt herhaald absenteïsme

le.samourai
Topic Starter
Berichten: 14

werkgever geeft document mbt herhaald absenteïsme

#1 , 03 mei 2018 08:41

Mijn moeder heeft onlangs deze brief ontvangen van haar werkgever.

' Mevrouw,

Bij nazicht van uw ziektebriefjes uitgeschreven door uw huisarts stellen wij volgende ziektedata vast:
- X/2017 tem X/2017
- X/2017 tem X/2017
- X/2017 tem X/2017
- X/2017 tem X/2017

Wij hebben reeds met u gesproken over deze hoge graad van afwezigheid, maar zien dat u in 2018 terug meerdere malen afwezig was.
- X/2018 tem X/2018
- X/2018 tem X/2018
- X/2018 tem X/2018
- X/2018 tem X/2018

U begrijpt dat met dergelijke staat van afwezigheden het ons niet mogelijk is een normale werkverdeling te organiseren aan uw afdeling. Het zijn uiteindelijk uw collega's die het slachtoffer zijn van uw herhaald absenteïsme.

Wij zijn ervan overtuigd dat u hiermee in de toekomst rekening zal houden.

Handtekening (betrokkene) Handtekening (afdelingschef / directeur)'


Wat is de bedoeling van dergelijke brief?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 03 mei 2018 09:06

Intimidatie zonder twijfel. Sommige werkgevers denken dat sommige werknemers voor hun plezier arbeidsongeschikt zijn en dat dreigementen tegen de werknemer of de arts daar iets aan zullen verhelpen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen misbruik bestaat natuurlijk.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2018 10:47

De werkgever wil hier mee zeggen dat men met afwezige werknemers geen werk kan verichten, en als je veelvuldig gaat ziek blijven, dat er een dag komt dat je geheel zal mogen thuis blijven, hoe erg mijn woorden ook mag klinken maar dit is de realiteit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Alaska
Berichten: 13

#4 , 23 mei 2018 11:06

Mijn moeder heeft onlangs deze brief ontvangen van haar werkgever.

' Mevrouw,

Bij nazicht van uw ziektebriefjes uitgeschreven door uw huisarts stellen wij volgende ziektedata vast:
- X/2017 tem X/2017
- X/2017 tem X/2017
- X/2017 tem X/2017
- X/2017 tem X/2017

Wij hebben reeds met u gesproken over deze hoge graad van afwezigheid, maar zien dat u in 2018 terug meerdere malen afwezig was.
- X/2018 tem X/2018
- X/2018 tem X/2018
- X/2018 tem X/2018
- X/2018 tem X/2018

U begrijpt dat met dergelijke staat van afwezigheden het ons niet mogelijk is een normale werkverdeling te organiseren aan uw afdeling. Het zijn uiteindelijk uw collega's die het slachtoffer zijn van uw herhaald absenteïsme.

Wij zijn ervan overtuigd dat u hiermee in de toekomst rekening zal houden.

Handtekening (betrokkene) Handtekening (afdelingschef / directeur)'


Wat is de bedoeling van dergelijke brief?
Uw moeder is in 2017 4 maal ziek geweest. In 2018 is ze op het moment dat u uw bericht plaatste (03 mei) al opnieuw 4 maal ziek geweest (op 4 maanden). Het gaat dus nog verder achteruit. Uw moeder moeder blij zijn dat nog nog in dienst is.

royvdb
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2018 09:11

Dossieropbouw. Wanneer de werkgever kan aantonen dat frequente afwezigheid, zelfs omwille van ziekte, de dagelijke werking van het bedrijf ernstig verstoord, kunnen ze dit aanhalen als ontslagreden.

Dan nog is dit zeer riskant. Er zijn andere kanalen om tegen dit patroon in te gaan, zoals het sturen van een controlearts.

Daarnaast zou ik mij inderdaad wél de vraag durven stellen of er uit die toenemende frequentie een ander probleem blijkt. Misschien zit ze op de rand van een burn-out, misschien is de huidige job te zwaar, of misschien is ze helemaal niet meer gemotiveerd. In eender welk geval, kan je best eerst eerlijk naar jezelf kijken en met dat resultaat de dialoog opstarten met de werkgever.

Maar op dit moment nog niets om je zorgen over te maken. Ze is gewettigd afwezig per dokterattest dat, vermoedelijk, tijdig werd afgegeven. Komt er toch een ontslag uit, zou ik sowieso een advocaat inschakelen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”