Agrobedrijfshulp, zijn min uren terecht?

J_aimyy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Agrobedrijfshulp, zijn min uren terecht?

#1 , 28 apr 2018 00:15

Hallo,


Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, mijn naam is Jaimy, ben zelf werkzaam in Nederland, mijn vriendin is werkzaam in Belgie bij Agrobedrijfshulp (voornamelijk Oost-Vlaanderen).
Mijn vraag is vooral gericht op de rekening van min uren.

Ze had voorheen een voltijds contract maar per 1 april is een halftijds contract (24 uur) aangegaan bij dezelfde werkgever.
Voorheen had ze veel overuren waardoor ze aan de ene kant veel plusuren heeft opgebouwd.
Na zwangerschapsverlof, bij verkeerde berekening een week te vroeg maar vanwege mijn werk een ideale startweek, is ze bij haar voltijds contract niet voltijds ingepland, waar er voor haar in mijn ogen min uren voor gerekend zijn.

In mijn ogen is het rekenen van min uren in die situatie volkomen onterecht, aangezien ze niet de gelegenheid heeft gekregen om aan haar uren te komen.
Dit zou aan de ene kant het nadeel zijn voor werken voor Agrobedrijfshulp, bij ons noemen ze dat een non-profit onderneming, waar ik volkomen in kan komen, alleen wil ik toch de vraag stellen of dit ondanks deze reden wel terecht is.

Er steken mij buiten de min uren nog enkele dingen tegen:
- verplichte douche alvorens werkzaamheden te starten (thuis douchen geldt niet); "in mijn ogen moet dit onder de betaalde werktijd vallen".
- het verlangen van groot verlof nemen in minder drukke periodes; "in mijn ogen lijkt het niet mijn probleem aangezien ze al personeelstekort lijden op die sector, bovendien de mededeling kwam 3 maanden voor verlof in zou gaan".
- volgens nieuw contract moet planning 5 werkdagen vantevoren bekend zijn, waar 1-2 werkdagen vantevoren de komende week pas bekend is; waar kinderdagverblijf wel 5 werkdagen vantevoren de planning bekend moet zijn.

Het beroep valt onder de sector/werkgroep "Arbeiders".
Ik heb het contract verder niet gelezen of het contract flexibel gezien wordt gezien de drukke en minder drukke periodes

Ik hoop dat U hiervoor mij voor een antwoord kan voorzien.


Met vriendelijke groeten,

Jaimy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2018 09:18

Eerst wil ik toch zeggen dat u vrouw wel onder de Belgische wetgeving valt, en deze is niet de zelfde als in Nederland!

Wat de douche betreft voor de aanvang van het werk tijdens de werkuren, dit bestaat niet in Belgie, tenzij enkele uitzonderingen.
Wat de planning betreft daar kan je gelijk in halen, ondanks dat zij in de agrohulp werkt dit is een platform waar tuinders of landbouwers hulp vragen bij ziekte van hun eigen arbeiders dit weten ze soms geen zelfs geen uren vooruit.

Ik denk met de ingesteldheid van u tegen over de agro dat je vrouw toch beter uitkijkt naar een betere job, agrohulp is een platvorm van de boerenbond, en daar werken ze met hun eigen regeltjes.

En de min uren kunnen perfect in deze sector.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”