Hallo,
Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, mijn naam is Jaimy, ben zelf werkzaam in Nederland, mijn vriendin is werkzaam in Belgie bij Agrobedrijfshulp (voornamelijk Oost-Vlaanderen).
Mijn vraag is vooral gericht op de rekening van min uren.
Ze had voorheen een voltijds contract maar per 1 april is een halftijds contract (24 uur) aangegaan bij dezelfde werkgever.
Voorheen had ze veel overuren waardoor ze aan de ene kant veel plusuren heeft opgebouwd.
Na zwangerschapsverlof, bij verkeerde berekening een week te vroeg maar vanwege mijn werk een ideale startweek, is ze bij haar voltijds contract niet voltijds ingepland, waar er voor haar in mijn ogen min uren voor gerekend zijn.
In mijn ogen is het rekenen van min uren in die situatie volkomen onterecht, aangezien ze niet de gelegenheid heeft gekregen om aan haar uren te komen.
Dit zou aan de ene kant het nadeel zijn voor werken voor Agrobedrijfshulp, bij ons noemen ze dat een non-profit onderneming, waar ik volkomen in kan komen, alleen wil ik toch de vraag stellen of dit ondanks deze reden wel terecht is.
Er steken mij buiten de min uren nog enkele dingen tegen:
- verplichte douche alvorens werkzaamheden te starten (thuis douchen geldt niet); "in mijn ogen moet dit onder de betaalde werktijd vallen".
- het verlangen van groot verlof nemen in minder drukke periodes; "in mijn ogen lijkt het niet mijn probleem aangezien ze al personeelstekort lijden op die sector, bovendien de mededeling kwam 3 maanden voor verlof in zou gaan".
- volgens nieuw contract moet planning 5 werkdagen vantevoren bekend zijn, waar 1-2 werkdagen vantevoren de komende week pas bekend is; waar kinderdagverblijf wel 5 werkdagen vantevoren de planning bekend moet zijn.
Het beroep valt onder de sector/werkgroep "Arbeiders".
Ik heb het contract verder niet gelezen of het contract flexibel gezien wordt gezien de drukke en minder drukke periodes
Ik hoop dat U hiervoor mij voor een antwoord kan voorzien.
Met vriendelijke groeten,
Jaimy