Werkgever wilt me vervangen en biedt m'n job aan aan mijn LinkedIn contacten. Kan dit?

Kardon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkgever wilt me vervangen en biedt m'n job aan aan mijn LinkedIn contacten. Kan dit?

#1 , 04 apr 2018 10:47

Ik werk voor een Franse firma in de sales, een aantal weken geleden kreeg ik een connectieverzoek op Linkedin van een Franse headhunter. Ik aanvaard z'n verzoek en hoor niets. Tot ik een half uur later van 2 vrienden/ex-collega's een mail van die kerel krijg doorgestuurd waarin hij ze mijn job aanbiedt. Die headhunter is dus ingehuurd door m'n werkgever.

Vraag 1: kan mijn werkgever vervanging zoeken terwijl ik nog aan de slag ben?
Vraag 2: ethisch onverantwoord is het alleszins maar mag een headhunter in opdracht van m'n werkgever zo goor te werk gaan?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 04 apr 2018 11:41

Ja en ja.

De werkgever hoeft niet te wachten tot je ontslagen bent of ontslag neemt om je te vervangen. Zelf ga ik ook al meestal op zoek naar vervanging alvorens iemand te ontslaan, kwestie van de 2 netjes in elkaar te laten overlopen.

Over de methodes van de headhunter kunnen we lang praten, maar hij doet niks verkeerd, enkel zijn job.

P.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 04 apr 2018 20:52

Goede headhunters camoufleren wel veelal lang voor welk bedrijf ze aan het hunten zijn tot ze “vrij zeker” zijn dat de kandidaat geen werknemer van het betreffende bedrijf is. Dat je vrienden roddelen is niet de fout van de headhunter. Je weet dus wat je te wachten staat ;-(

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 apr 2018 13:05

Tijd om het kalmer aan te doen op je werk ... en uit te kijken naar wat anders.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”