Ontslag wegens "reorganisatie"

stefmaes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag wegens "reorganisatie"

#1 , 29 mar 2018 07:32

Beste,

Ik heb na 10jaar dienst mijn ontslag gekregen als arbeider alsoof mijn opzegperiode netjes uitgewerkt. De reden van mijn onslag was me eerst nogal onduidelijk, gezien ik mijn vervanger mee wegwijs heb gemaakt in "mijn" job.

Toen ik na mijn laatste dag mijn C4 kreeg stond daar enkel als reden 'reorganisatie". Wat dus niet kan aangezien er gewoon een vervanger is die exact dezelfde job moet doen als ik deed.

Mijn vraag is kan dit zo maar? Gezien dat toch liegen is van de werkgever op mijn C4. Wat kan ik hiermee nog bereiken?

Grt

(arbeider, p.c. 119)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 29 mar 2018 07:41

Niets volgens mij, het is een "neutrale" reden, een die niet nadelig gaat zijn voor het zoeken naar een andere job.

Elke werkgever heeft het recht om u te ontslaan, zolang hij maar de wettelijke opzegperiodes respecteert.

Hij is echter wel verplicht om op uw C4 een reden aan te geven, en meestal, indien het ontslag niet voortvloeit uit een slecht uitvoeren van uw job, wordt er een neutrale reden gegeven zoals in uw geval.

Moest in realiteit nu de reden zijn dat jij bijvoorbeeld een immigrant bent, en de nieuwe een een "echte Belg", dan zou je samen met je vakbond wel misschien iets kunnen bereiken, maar in principe zou het enkel je job teruggeven kunnen zijn, en ik denk niet dat je wil werken voor een werkgever die je liever niet ziet komen.

stefmaes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2018 07:45

Dus ze kunnen u zomaar ontsllaan, willekeurig en dan maar iets erop zetten om dat er maar iets zou opstaan dan?

Lijkt mij niet

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2018 08:06

Dus ze kunnen u zomaar ontsllaan, willekeurig en dan maar iets erop zetten om dat er maar iets zou opstaan dan?

Lijkt mij niet
Iedereen kan ten allen tijde ontslagen worden, zelfs als reden "past niet in de groep" is zelfs een goede redenen.

Zelfs zwangere vrouwen kunnen ontslagen worden, maar nooit als reden zwanger.

Als een werkgever het gezicht van een werknemer niet meer kan zien, wat kan je soms anders doen als werkgever??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#5 , 29 mar 2018 09:06

Dus ze kunnen u zomaar ontsllaan, willekeurig en dan maar iets erop zetten om dat er maar iets zou opstaan dan?

Lijkt mij niet
Toch wel!

Wettelijk zit het eenvoudig: een contract onbepaalde duur kan ten allen tijde door beide partijen stopgezet worden, mits inachtname van de wettelijke opzegperiodes.
Er zal altijd wel een reden zijn, vermoedelijk zal de andere persoon die nu je job doet in de ogen van uw baas beter werken, of deed u, in de ogen van de baas, minder goed werk.

Uw werkgever kan bijvoorbeeld ook altijd op uw CV zetten dat u niet paste in de "bedrijfsfilosofie", of dat uw werkwijze "niet compatibel" met uw medewerkers/management was.
Maar dan kan je het wat lastiger hebben voor een nieuwe job te vinden, dus maken de meeste werkgevers (tenzij je echt tegen hun schenen gestampt hebt) er een neutrale reden van zoals reorganisatie.

Nu, jij kan altijd de exacte reden opvragen aan je werkgever. Je moet dit doen binnen de twee maanden na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst (via aangetekende zending).
Dan is de werkgever verplicht een gedetailleerde reden te geven, enkel reorganisatie of dergelijke is niet voldoende.

Geeft hij binnen de twee maanden geen gedetailleerd antwoord, dan is hij je een schadevergoeding ten bedrage van twee weken loon verschuldigd.

Dan zou je volgende mogelijkheid nog hebben:
Wat als je het niet eens bent met de motivering?
Het is in principe niet relevant dat jij het niet eens bent met de opgegeven redenen. Enkel indien je kan aantonen dat het ontslag kennelijk onredelijk was, kan de ontslagmotivering betwist worden. Een kennelijk onredelijk ontslag is een ontslag van een werknemer die voor onbepaalde duur is aangeworven:

dat geen verband houdt met de geschiktheid of gedrag van de werknemer of de werking van de onderneming, en
waartoe een normale en redelijke werkgever nooit zou hebben beslist.
Tenzij je werkgever tekort schoot in zijn motiveringsverplichting, moet je bewijzen dat het ontslag kennelijk onredelijk is. Slaag je hierin, dan moet je werkgever een schadevergoeding betalen die gelijk is aan minimaal 3 en maximaal 17 weken loon. De rechter zal het precieze bedrag vastleggen waarbij hij rekening houdt met de gradatie van de kennelijke onredelijkheid van het ontslag.
Bron: https://www.jobat.be/nl/artikels/moet-d ... motiveren/

Om eerlijk te zijn, dat laatste gaat enkel mogelijk zijn indien je echt onredelijk ontslagen bent, redenen zoals racisme en dergelijke dus, en het is enkel de moeite om deze piste te nemen indien de vakbond meegaat in je verhaal en dus bereid is om voor jou dit voor de abeidsrechtbank te brengen.
Vinden zij het niet de moeite, begin er dan zelf ook niet aan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”