3 dagen werken op proef?

s0050506
Topic Starter
Berichten: 14

3 dagen werken op proef?

#1 , 28 mar 2018 14:49

In sollicitatiegesprek gaf men aan dat na eerste positieve selectie, de sollicitant 3 dagen 'op proef' moet komen.

De wetgeving is niet erg precies daarover. Wat mag ik beleefd eisen qua compensatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2018 15:09

3 dagen loon, zou ik zeggen? Ik zou niet weten waarom je die dagen minder zou verdienen dan de rest van uw contract.

P.S. Ik ga er van uit dat we hier over een tijdelijk contract spreken. Proefperiode voor een contract van onbepaalde duur is immers afgeschaft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2018 15:34

50 jaar geleden was dit schering en inslag, en je werd niet betaald, iedereen vond dit dan toch maar normaal, ik heb ook altijd gevraagd om de zaterdag of op een andere dag als de werkneemster het paste om eens een 4 uur mee te draaien, want als dit niet gaat is dit zowel voor de werkneemster als werknemer zeer goed.

Wettelijk mag dit niet meer, en toch was dit een goede zaak.
3 dagen is wel zeer veel voor een proef.
Ik zelf heb dit persoonlijk ook nog gedaan, en als je daar mee een goed job zou kunnen krijgen waarom zou men het niet doen???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 28 mar 2018 20:20

Opgelet: in bepaalde sectoren was (en is dit nog steeds blijkbaar) een tactiek om een aantal taken of opdrachten uitgevoerd te krijgen zonder er (tijdelijk) personeel voor aan te moeten werven. Immers: als er 3 sollicitanten elk 3 "proefdagen" werken is er weer voor bijna 2 weken werk verzet héé....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2018 16:46

Wettelijk mag dit niet meer
Een proefperiode van 3 dagen mag wel nog bij studentenjobs en tijdelijke arbeid. Maar ik ga er wel van uit dat dit dan moet betaald worden? De vroegere proefperiodes bij contracten van onbepaalde duur moesten toch ook betaald worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2018 16:59

Wettelijk mag dit niet meer
Een proefperiode van 3 dagen mag wel nog bij studentenjobs en tijdelijke arbeid. Maar ik ga er wel van uit dat dit dan moet betaald worden? De vroegere proefperiodes bij contracten van onbepaalde duur moesten toch ook betaald worden?
Dit is juist ik betaalde ook deze vrouwen als ze een paar uur kwamen proberen, persoonlijk vond ik dit goed, dan wist men hoe het werk was, dit was werk die er zeer mooi uitzag maar eigenlijk een saai werkje, en ik betaalde toen per stuk, een goede verdiende net het dubbel dan de loonbarema's, bij een veel minder goede moest ik elk uur bijleggen om aan het minimum uurloon te komen, maar dan bleven ze zelf maar enkele dagen en gingen elders werk zoeken en moest ze ook nooit ontslaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2018 17:04

Side question, denlowie: waarom specifiek vrouwen? :? :? :? Komt nogal vreemd over als uitspraak van een werkgever, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2018 17:16

Side question, denlowie: waarom specifiek vrouwen? :? :? :? Komt nogal vreemd over als uitspraak van een werkgever, eerlijk gezegd...
Er zijn nu éénmaal handen arbeid werken die door manen zeer slecht en nooit snel uitgevoerd kunnen worden, er zijn uitzonderingen maar zelden!

BV Het veertje rond een wasknijper doen een ganse dag, een vrouw zal er misschien 3000 doen en een man hooguit één derde dus 1000, het is ook daarvoor dat wij per stuk werkten, snel werken is juist het dubbel van het minimumloon, en dit waren jonge vrouwen die soms snel geld wilden verdienen door omstandigheden, en bij mij waren er glijden de uren 24/24 en 7/7 toeslag zondag werd niet betaald omdat men niet verplicht was de zondag te komen werken.
De meeste vrouwen kwamen van net over de grens van Frankrijk uit Tourcoin.
Dit waren de snelste.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2018 19:02

Er zijn nu éénmaal handen arbeid werken die door manen zeer slecht en nooit snel uitgevoerd kunnen worden
Wow... Dat je dit nog zegt in 2018... En dat is geen kwestie van "politiek correct" of niet, maar ik dacht dat de fabel dat vrouwen beter zijn in fijn werk, al LANG de wereld uit was. Niet dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mar 2018 21:34

Er zijn nu éénmaal handen arbeid werken die door manen zeer slecht en nooit snel uitgevoerd kunnen worden
Wow... Dat je dit nog zegt in 2018... En dat is geen kwestie van "politiek correct" of niet, maar ik dacht dat de fabel dat vrouwen beter zijn in fijn werk, al LANG de wereld uit was. Niet dus...
Heb je al vrouwelijke kasseileggers gezien ???

Of vrouwen die op een slachtvloer in het slachthuis werken, heb er veel bezocht nog nooit een vrouw op de slachtvloer zien werken als slachter.

Wel in dieren vervoer.

Zo zijn er in 2018 nog steeds beroepen die overheersen door een bepaald geslacht best gedaan word, maar uitzonderingen maken nooit de regel.

Natuurlijk bureel werk dit kan ieder geslacht aan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Foody
Berichten: 76

#11 , 30 mar 2018 11:53

Als vrouw zijnde kan ik enkel zeggen dat ik eigenlijk ook van deze mening deel.
Het is misschien niet politiek correct om te zeggen maar er zijn nu eenmaal jobs die ik nooit zo goed/snel/lang kan doen als een man, en omgedraaid. Ik snap eigenlijk niet waarom dit zo zeer een schande is om te zeggen?
Nogthans ben ik zelf elektricien van opleiding, maar ik stoot heel vaak op beperkingen mbt mijn lengte of zelfs gewicht om deze job ook uit te oefenen.
Al vind ik natuurlijk wel dat je gelijke kansen moet geven om elke job minstens te proberen!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 apr 2018 11:29

Heb je al vrouwelijke kasseileggers gezien ???
Ik ken vrouwelijke dokwerkers. Dus ik zie niet in waarom een vrouw geen kasseilegger zou kunnen zijn.

Akkoord dat je in bepaalde beroepsgroepen bepaalde geslachten oververtegenwoordigd zijn, maar jij sluit a priori een geslacht uit en zegt letterlijk dat vrouwen bepaalde zaken gewoon niet kunnen. Da's gewoon seksistisch en totaal iets anders dan zeggen: "in dit beroep zal je voornamelijk mannen tegenkomen omdat dit nu éénmaal een beroep is dat mannen eerder ligt dan vrouwen." Een wereld van verschil, maar je moet het willen zien, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 apr 2018 13:18

Tom ge gaat toch geen kasseilegger vergelijken met een dokwerker, een kasseilegger staat 8 uur voorover gebogen met alsmaar stenen van 7 a 8 kg mooi in een lijn te leggen, en zeer snel dan nog, en je zal er nu zelfs zeer weinig Belgische mannen dit zien doen, hier in de streek zijn er een paar en dit zijn Portugezen, snel en mooi gelegd, kijk ook eens als je naar Gent gaat naar het oudburg dit is door Portugezen gelegd.
Een stiel apart hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 apr 2018 15:18

Laat maar zitten, denlowie. Mensen die rotsvast overtuigt zijn dat een bepaalde job ENKEL door mannen kan uitgevoerd worden, daar kan je moeilijk mee in discussie gaan. Enkel als de job gigolo is, of mannelijk model, ga ik akkoord. Voor alle andere jobs, hoe fysiek zwaar ze ook zijn, kan je hooguit zeggen dat er weinig of geen vrouwen de job op dit moment uitvoeren. Zeggen dat een vrouw deze job sowieso niet kan, is een aantal bruggen verder, wat mij betreft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 apr 2018 15:28

Dit zullen dan zal het een manwijf zijn, loop al 73 jaar op straat overal in Belgie nog nooit een vrouw dit zien doen, ook op de hoogspaning palen, nog nooit een vrouw naar boven zien gaan, en ik passer verschillende keren per dag de internationaal, Frankrijk Nederland en Belgie, langs de E34 en de R43, al de busjes zitten vol met mannen uit West-Vlaanderen, en dit is een werk die iedereen aankan, als hij natuurlijk durft, mij in ieder geval niet te zien hoor, iets te hoog voor zomaar over die kabels te lopen als apen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”